چگونگی کاهش کسری بودجه

به گفته محمود بهمنی برای پرهیز ازکسری بودجه یا باید بودجه را بالانس کنیم یا اینکه هزینه‌ها را کاهش بدهیم. دولت بایستی در بودجه امسال و سال آینده، نفت را از بودجه حذف کند از طرفی میزان نفتی که فروخته می‌شود باید به طرح‌های عمرانی تخصیص یابد.

محمود بهمنی، رئیس اسبق بانک مرکزی، در گفت‌وگو با  خبرنگار "اگزیم نیوز" ضمن بررسی وضعیت ارزی کشوری، ابراز داشت: "در هر شرایطی باید ثبات نرخ ارز را مدنظر قرار دهیم. هر میزان از دو نرخی بودن ارز دوری کنیم، بدون تردید به نفع اقتصاد و نظام خواهد بود. اگر بخواهیم در مواردی هم ارز دو نرخی داشته باشیم، حتماً باید نظارت را به قدری تقویت کنیم که انحرافی ایجاد نشود."

بهمنی گفت: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی دولت، اگر می‌خواهیم با کسری بودجه مواجه نشویم، یا باید بودجه را بالانس کنیم یا اینکه هزینه‌ها را کاهش بدهیم. دولت بایستی در بودجه امسال و سال آینده، نفت را از بودجه و  درآمد نفت را خارج کند. لذا درآمد و هزینه‌های مد نظر، منهای نفت خواهد بود. از طرفی میزان نفتی که فروخته می‌شود باید به طرح‌های عمرانی تخصیص یابد.

وی ادامه داد: این میزان از فروش نفت تحت هیچ شرایطی به هزینه‌های جاری کشور منتقل نخواهد شد. مجلس اکنون منتظر لایحه بودجه از طرف دولت است.  بعد از چهاردهم آذرماه و ضمن رویت لایحه بودجه، عموم این مسائل مورد بررسی قرار می‌گیرند. ضمن بررسی کارشناسانه، نهایتا مجلس هم دست به تصمیم‌گیری خواهد زد.

رئیس اسبق بانک مرکزی در خصوص ثبات نرخ ارز در سال آتی ابراز داشت: نکته مهم این است که در هر شرایطی باید ثبات نرخ ارز را مدنظر قرار دهیم. هر میزان از دو نرخی بودن ارز دوری کنیم، بدون تردید به نفع اقتصاد و نظام خواهد بود. اگر بخواهیم در مواردی هم ارز دو نرخی داشته باشیم، حتماً باید نظارت را به قدری تقویت کنیم که انحرافی ایجاد نشود. در خصوص کالایی که قرار است ضمن ارزِ ارزان قیمت وارد کشور شود، باید یقین حاصل کنیم که این کالا به دست مصرف کننده‌ی نهایی خواهد رسید و برخی از گپ ایجاد شده، سوء استفاده نخواهند کرد.

کد خبر 32045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =