موانع اصلی کاهش سهم نفت در بودجه ۹۹

قاضی زاده هاشمی اعلام کرد دریافت کم مالیات و حجیم بودن دولت از موانع اصلی در بودجه ۹۹ هستند

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی بیان کرد: مشکلات و چالش های پیش روی بودجه و جایگزین کردن سهم نفت، اخد کم مالیات و حجیم بودن دولت است و راهکار این است که دولت را کوچک کنیم.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه تا چند سال پیش، سهم نفت در بودجه ۸۵ درصد بود اما سال گذشته سهم نفت به ۳۷ درصد رسید، گفت: کاهش وابستگی بودجه به نفت سیر قابل قبولی داشته اما زمان رسیدن به این نقطه، زمان بر شده است و باید در زمان کوتاه تری این اتفاق می افتاد و دولت ها با سرعت بیشتری این کار را انجام می داد.

وی از ظرفیت های بسیار زیاد کشور برای جایگزین کردن سهم نفت در بودجه گفت و اظهار کرد: وقتی کشوری هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد باید مالیات از این اقتصاد دریافت و کشور را اداره کند. البته نباید فراموش کنیم که دولت در ایران بیش از دو برابر از استانداردهای جهانی حجم دارد. در حقیقت اگر با همین میزان مالیاتی که دریافت می کنیم، حجم دولت استاندارد بود، بودجه بدون نفت بسته می شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: مشکلات و چالش های پیش روی بودجه و جایگزین کردن سهم نفت، اخد کم مالیات و حجیم بودن دولت است و راهکار این است که دولت را کوچک کنیم و اصل ۴۴ را کامل اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: این نگرانی در دولتمردان وجود دارد که اختیارات به شهرداری ها و دولت های محلی، ان جی او و بخش خصوصی بدهند در حالی که در دنیا این کار انجام شده است. متاسفانه وقتی دولت حجیم و چاق باشد، نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد. همچنین صندوق های بازنشستگی در کشور وضع خوبی ندارند و عملا حقوق بازنشستگان نیز به جای آنکه از منابع صندوق ها داده شود، از محل بودجه داده می شود.

این نماینده مجلس درباره مقاومت دولت ها برای واگذاری امور به بخش خصوصی اظهار کرد: بعد از درآمدهای خوب نفتی در دهه ۴۰، حکومت پهلوی بخش خصوصی را کوچک کرد و تقریبا بخش خصوصی به حاشیه رفت و یک دولت مرکزی قوی ساخته شد. پس از انقلاب و شرایط جنگ این موضوع تشدید شد و پس از آن نیز راهکارها برای خصوصی سازی نتیجه خوبی نداده است زیرا همچنان ذهن دولت محور وجود دارد و همه امور را از دریچه دولت نگاه می کند و تا زمانی که این نگاه تغییر نکند، واگذاری های بخش خصوصی تبدیل به خصولتی می شود.

کد خبر 32126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =