دولت  معضل ضمانت های صادراتی را حل کند

به عقیده محسن چمن آرا عمده ترین مشکلاتی که سد راه توسعه فعالیت صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی شده، بحث نقل وانتقال مالی در بازارهای هدف صادراتی است.

محسن چمن آراء عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با «اگزیم نیوز» ضمن تشریح چالش های صادراتی در بازارهای هدف، «حث نقل و انتقال مالی» و «نبود سرمایه گذاری های مشترک» و « ضعف پذیرش ضمانتامه های صادراتی» را سه چالش عمده صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد.

 

به گزارش «اگزیم نیوز»، محسن چمن آراء عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران  با اشاره به  اینکه  باید حضور فعال تری در بازارهای صادراتی داشته باشیم، به اگزیم نیوز گفت: اما یکی از عمده ترین مشکلاتی که سد راه توسعه فعالیت صادرکنندگان  خدمات فنی و مهندسی شده،  بحث نقل وانتقال مالی در بازارهای هدف صادراتی است.

امابه گفته او، بحث پذیرفتن ضمانت های صادارتی از دیگر مشکلاتی است  صادرکنندگان که با آن دست به گریبان هستند. حال چنانچه با تلاش دولتمردان این مشکل حل شود، راه برای فعالیت هموارتر خواهد شد.

چمن آراء در ادامه با تاکید بر اینکه دولت باید دست به یکسری اقدامات در کشورهای طرف همکاری با ما بزند، اظهار کرد: به طور مثال یکی از شیوه هایی که دولت می تواند به کار ببندد این است که مطالبات خود را از  سایر کشورها را در یک بانک مشخص سپرده گذاری کند تا شرکت های خدمات فنی و مهندسی فعال  در آن کشورها  از آن به عنوان ضمانت استفاده کنند، اما متاسفانه  این  شرایط برای ما  فراهم نشده است.

بنابه اظهارات این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، صادرکنندگان می توانند از سپرده هایی که در نزد بانکهای سایر کشورها نگهداری می شود،  به عنوان ضمانتنامه استفاده کنند،  اما دولت تا کنون  موافقت خود را این شیوه  اعلام نکرده است.  

او در ادامه افزود: دولت می توانست از طریق صندوق توسعه ملی در یکی از بانکهای کشورهایی طرف معامله با ما سپرده گذاری کند تا  از این طریق بتوانیم ضمانتنامه را دریافت کنیم.

چمن آراء در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه ما حضور چندان قوی در بازارهای همسایه نداریم، عنوان کرد: هرچند در حال حاضر با وجود تمامی مشکلات و چالش هایی که وجود دارد، صادرکننده ایرانی در بازار عراق و سوریه فعل صادراتی دارد،  اما این حضور قوی و در حد اعتبار ایران نیست.

این فعال صادراتی بر این باور است که حضور ایران با وجود ظرفیت و پتانسیلی که دارد، در خور ایران نیست و باید فعال تر این باشد. به گفته او، به دلیل سبقه  فکری و فرهنگی که با کشورهایی چون عراق و سوریه داریم، باید دامنه حضورمان را در این بازارها گسترده تر کنیم. برهمین اساس باید بحث ضمانتنامه ها و سرمایه گذاری های مشترک را جدی بگیریم.

او در ادامه با بیان اینکه  شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایرانی توان مالی و فنی  دارند اما توان سرمایه گذاری را ندارند، اظهار کرد که  باید به سمت سرمایه گذاری های مشترک پیش برویم و شرکت های خدمات فنی و مهندسی د این زمینه مجری باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران  همچنین این نکته را یادآور شد که با توجه به مشکلات و محدودیت های بین المللی که وجود دارد صادر کنندگان ایرانی نمی توانند از سرمایه سایر کشورها بهره ببرنند و از آنسو، امکان سوق دادن سرمایه داخلی با توجه به تورم و سودی که به آن تعلق می گیرد، نیز وجود ندارد.

چمن آراء در همین حال، یکی از راهکارهای مطرح شده  را در این می بیند که  فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی با طرف خارجی به صورت اشتراکی اقدام به فعالیت کنند. در مقابل،  دولت باید با کشورهایی که ارتباط خوب سیاسی داریم، توافقاتی ر اترتیب بدهد تا با هماهنگی و مشارکت بتوانیم خدمات خود را ارائه دهیم؛ چراکه کار کردن ما با این کشورها راحتر است. این درحالی است که سایر کشورها ریسک این نوع همکاری و مشارکت را نمی پذیرند اما شرکت های ایرانی در این زمینه ریسک پذیر هستند.

براساسا اظهارات چمن آراء، یکی از راه های نفوذ در بازارهای هدف و افزایش سهم خود، حرکت به سمت سرمایه گذاری ها مشترک با همکاری دولت ها و بخش خصوصی است.   

کد خبر 32131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =