موانع پیش روی صادرات فرآورده هاي نفتي برداشته شود

رضا پدیدار معتقد است نگاه ویژه به آينده صادرات فرآورده های در پرتو چالش هاي دروني و بين المللي قطعا مي تواند مسير روشن تري را براي فعالان حوزه صنايع پايين دستي و فرآورده هاي نفتي ترسيم كند.

رئيس كميسيون انرژي اتاق تهران درباره اهميت  صادرات فرآورده های نفتی با توجه به اینکه شرایط برای صدور نفت خام کشور در دوران تحریم وجود ندارد، به «اگزیم نیوز »، گفت: نگاه ویژه به آينده صادرات فرآورده های  در پرتو چالش هاي دروني و بين المللي قطعا مي تواند مسير روشن تري را براي فعالان حوزه صنايع پايين دستي و فرآورده هاي نفتي ترسيم كند. 

 براساس اظهارات رضا پديدار، از آنجايي كه صادركنندگان حوزه  فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران  با موانع زيادي براي صدور محصولاتشان در عرصه بين الملل مواجه هستند، باید نقشه راهي براي صادرات اين محصولات در سال هاي آتي با حضور و بهره گیری از توان بخش خصوصی فراهم شود.

اين عضو اتاق بازرگاني تهران، در عين حال تاكيد كرد كه واكاوي موانع و محدوديت هاي صادراتي در شرايط تحريمي يكي از محورهاي مهمی است که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد، چراکه  با واكاوي وضعيت موجود می توان در صدد رفع مشكلات موجود برآمد.   

رئیس كميسيون انرژي و محيط زيست اتاق بازرگاني تهران در عین حال مهمترين مشكلات و چالش هاي صادرات فرآورده هاي نفتي را «تحريم» و «مبادلات پولي و مالي و بانكي» عنوان كرد و گفت ما در حوزه ي توليد مشكل خاصي نداريم و حتي در حوزه ي  بنزين حدود  25 ميليون ليتر مازاد توليد نسبت به مصرف داريم و در زمينه ي گازوئيل نيز 40 تا 45 ميليون ليتر مازاد داريم و در نفت سفيد و ساير اقلام هيدروكربني نيز با مازاد مواجه هستيم.

او اما در ادامه مهمترین مشکل اصلی را موانع داخلی و بیرونی بر سر راه صادرات فرآورده های نفت ی عنوان کرد و گفت: باید دولتمردان به دنبال رفع این موانع  از طریق بهره گیری از توان بخش خصوصی در داخل و تقویت روابط اقتصادی با دنیا باشند.   

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به سهم نفت در بودجه ۹۹ گریزی زد وگفت:  اگرچه خیلی‌ها از کم‌رنگ شدن نقش نفت و سهم نفت در بودجه سال آینده صحبت می‌کنند، اما جزئیات بودجه نشان می‌دهد که سند مالی ۹۹ همچنان  رنگ و بوی نفت می‌دهد.

براساس اظهارات پدیدار،  دولت در بخشی از لایحه بودجه به منابع حاصل از خوراک میعانات گازی و پتروشیمی اشاره کرده، که بر این اساس از محل فروش خوراک پتروشیمی حدود 26 هزار میلیارد تومان نصیب دولت خواهد شد  که همین امر بار تورمی و افزایش قیمت را در سال آینده در پی خواهد داشت.

او در ادامه با اشاره به اینکه ۶۰ درصد محصولات پتروشیمی در داخل مصرف می‌شود و حدود 40 درصد آن صادر می‌شود، عنوان کرد: با این وضعیت و با روند افزایش قیمت محصولات پایه‌ای و واسطه‌ای پتروشیمی روبرو خواهیم شد.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران  همچنین با بیان اینکه در لایحه بودجه به فروش یک میلیون بشکه نفت در روز اشاره شده است، توضیح داد که البته قرار است این سهم از طریق بورس انرژی و با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی عرضه شود.، اما به نظر می رسد قبل از این دولت باید سازوکار مناسب و ضمانت مالی و خط مالی دقیقی برای این حوزه آماده کند وگرنه  این راهکار موفق نخواهد بود.

پدیدار همچنین در ادامه اظهار کرد: از آنجا که عملکرد سازمان امور مالیاتی، گمرک و عوارض گمرکی نسبت به هدف‌گذاری پایین‌تر است، به نظر می‌رسد حدود 50 درصد بار بودجه سال 99 بر دوش منابع حاصل از فروش نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات و مشتقات پتروشیمی خواهد بود. بر همین اساس باید موانع صادراتی از روی پیش روی صادرکنندگان این حوزه برداشته شود.

 

 

کد خبر 32178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =