بازسازی اقتصادی پساکرونا از اکنون باید آغاز شود

مسوول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به کرونا مبتلا شده، در مقاله‌ای از قرنطینه نوشت که کشورها باید با رویکردی پیشگیرانه بازسازی اقتصادی پس از پایان بحران شیوع کووید۱۹ را از اکنون آغاز کنند.

«خاویر سولانا» مسوول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای که در تارنمای «پراجکت سیندیکیت» به چاپ رسانده، با یادآوری اینکه به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری است، گفت که این مقاله را از قرنطینه برای خوانندگان می‌نویسند.

او در این مقاله بحران شیوع کرونا در جهان را به جنگ‌هایی مثل جنگ جهانی تشبیه و تاکید کرده است که جهان همانطور که از بحران‌های پیشین عبور کرده، از کرونا نیز عبور می‌کند اما باید درس‌هایی را از بحران‌های پیشین بگیرد.

سولانا شیوع کرونا را «بحرانی با ابعاد تاریخی» دانست که شبیه یک جنگ متعارف نیست و همه انسان‌های روی زمین در این جنگ در مقابل یک دشمن مشترک هستند و به حرکت درآوردن امکانات باید در کنار بی‌حرکت کردن بخش بزرگی از جمعیت روی دهد.

او که دبیر کلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نیز در کارنامه خود دارد، به چند نکته اشاره کرد و نوشت: اولا، ما نباید "رهبری مقتدر" را که قطعا در این شرایط ناگوار مورد نیاز است، با "رهبری غیرمنعطف" اشتباه بگیریم. دولت‌های ما در عین حال که باید فضای کافی برای مقابله با این بحران را داشته باشند؛ نباید خود را دارای چک سفیدامضا بدانند، بلکه باید مسوولانه عمل کنند.

سولانا افزود: دوم اینکه ما نباید مسوولیت میهن‌پرستانه را که قطعا ضروری است، با ملی‌گرایی طردگرا اشتباه بگیریم... این بحران تنها از طریق عقلانیت، مهربانی و تفاهم در درون و در خارج از مرزها (در صحنه بین‌الملل) قابل حل است.

او نوشت: همه مسیرهای همکاری علمی و فنی بین‌المللی که امروز بیش از هر زمان دیگری با منافع خود ما همپوشانی دارد، باید با روحیه همبستگی طی شود؛ کلید پیروزی بر این بحران این است که مطمئن شویم اشتراک جهانی بهترین تجربه‌ها از شیوع جهانی ویروس پیشی بگیرد.

سولانا ادامه دادکه  او در نهایت، باید اطمینان حاصل کنیم که چشم‌انداز اجتماعی-اقتصادی که از پس این جنگ استعاری ظاهر می‌شود، هیچ شباهتی به آنچه پس از یک جنگ واقعی برجای می‌ماند، نداشته باشد. به عبارت دیگر، بازسازی باید اقدامی پیشگیرانه تلقی شود، نه اقدامی واکنشی و دستگاه ضربه‌گیر باید کار خود را بلافاصله با تمام سرعت آغاز کند.

ابتلای سولانا به کووید۱۹ در ۲۴ اسفندماه سال گذشته تایید شد. او از آن زمان در بیمارستان بستری بود. سولانا در مقابله خود گفته است که روند بهبودی وی به کندی پیش می‌رود، اما امیدوارکننده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 32695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =