دلایل کاهش صادرات چرم

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران زمان را یکی از مهمترین فاکتورها در صنعت چرم دانست و گفت: تحریم در ایران باعث شده است که از لحاظ زمان و تکنولوژی از دنیا عقب بمانیم و قیمت تمام شده محصولات چرم ایران از رقابت باز بماند.

رضا خوش‌لهجه با اشاره به کاهش صادرات چرم، عنوان کرد: دلیل کاهش صادرات چرم ایران قیمت بالای تمام شده بالای این کالا است که قدرت رقابت‌پذیری آن را در مقابل کالاهای مشابه کشورهای رقیب مانند پاکستان و هند کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت تمام شده چرم در ایران رقابت‌پذیری این کالا را در بازارهای بین المللی کاهش داده است، افزود: واردات مواد اولیه با تعرفه گمرکی و همچنین مشکلات حمل و نقل در کشور دلیل افزایش قیمت تمام شده کالاهای چرمی است.

این فعال صنعت چرم زمان را مهمترین فاکتور در صادرات چرم دانست و گفت: محدوده زمانی و مُد، صادرات انواع چرم را مشخص می‌کند به عنوان مثال در تابستان یک نوع از چرم مُد می شود و در پاییز یک مدل دیگر که باید به سرعت تامین شود.

وی با بیان اینکه بخش حمل و نقل ایران به دلیل تحریم‌ها بسیار ضعیف است، ادامه داد: اگر صادرات چرم را در نظر بگیریم، این کالاها باید به مقصد بازارهای مصرف‌کننده از جمله چین، اروپا و کشورهایی که چرم را تبدیل به کالای نهایی مانند کیف وکفش می کنند هدایت شود؛ اما به دلیل تحریم ها به لحاظ زمان امکان ارسال به موقع آن وجود ندارد.

خوش‌لهجه با اشاره به اینکه تحریم ها فعالان این صنعت را از لحاظ زمان کُند کرده اند، توضیح داد: کالای مشابهی که از پاکستان به مقصد امریکا ارسال می شود پس از 20 روز در کشور مقصد قابل دریافت است؛ اما اگر ایران بخواهد این کالا را به همان مقصد ارسال کند حدود 6 ماه زمان می برد.

وی همچنین از عقب بودن تکنولوژی در صنعت چرم ایران خبر داد و گفت: رشد تکنولوژی صنعت چرم در ایران از کشورهای اروپایی و حتی پاکستان باز مانده است؛ چراکه ما به دلیل تحریم ها به مواد اولیه و تکنولوژی دسترسی نداریم.

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران درباره تامین مواد اولیه در این صنعت نیز توضیح داد: مواد اولیه تولیدکنندگان چرم در پاکستان و هند طی 2 تا 3 روز دراختیارشان قرار می گیرد؛ اما واردات مواد اولیه در ایران معادل 2 تا 3 ماه زمان نیاز دارد.

منبع: اکسپورتنا

کد خبر 32999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =