رایزنی با ترکیه در بازگشایی مجدد مرزهای تجاری

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران روز دوشنبه در تماس ويدئو كنفرانس با رضا تونا توراگاي، معاون وزير تجارت و مسئول گمركات تركيه در خصوص توسعۀ تجارت، رفع محدودیت‌های تردد کالاهای تجاری میان دو کشور و بازگشايي مرزهاي تجاري در شرایط کرونا مذاكره کردند.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، در اين تماس دو طرف بر روابط دوستانه و برادرانه و اهميت تجارت و روابط اقتصادي متقابل تاكيد و اعلام کردند که با تلاشهاي مستمر اقدامات لازم براي گشايش مرزهاي تجاري فيمابين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه را دنبال مي‌كنند. 

حمید زادبوم با اشاره به اقدامات ايران در تضمين سلامت و بهداشت محموله‌هاي تجاري و استقرار امكانات ضد عفوني‌سازي بارها و رعايت بهداشت فردي كه نتايج آن به خوبي در كنترل انتشار ويروس كرونا مشهود است، از معاون وزير تجارت تركيه خواست با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي مرزهاي تجاري بين دو كشور بازگشايي شود.

وی با انتقاد از مقررات جديد وزارت كشور تركيه كه كاميون‌هاي عراق و ايران را از  ورود به خاك تركيه منع می‌كند گفت: انتظار مي‌رود تركيه شرايط مناسب‌تري براي ورود كاميون‌هاي ايراني به تركيه اعمال کند،

وی خواستار رفع محدودويت بازگشت كاميون‌هاي ترك كه در ايران مانده‌اند به تركيه شد و از آمادگي ايران براي پذيرش بارهاي خريداري شده ايران كه در گوربلاغ متوقف هستند، خبر داد. 

زادبوم از معاون وزير تجارت و مسئول گمركات تركيه دعوت كرد تماس‌هاي ويدئو كنفرانس بين دو طرف تا حل مشكلات حمل و نقل ادامه يابد كه مورد استقبال طرف ترك قرار گرفت.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص موضوع گزينش خطوط ترانزيت جديد از طرف ايران گفت:  ترجيح ما اين است كه راه ترانزيت ايران به اروپا هر چه زودتر از مسير تركيه بازگشايي شود.

در این گفتگوی تصویری توراگاي نیز با تأكيد بر اهميت روابط با ايران گفت: تلاش وزارت تجارت تركيه بر اين است كه در اسرع وقت مرزهاي تجاري بين دو كشور بازگشايي شود  و تاکید کرد اين مهم به زودي اتفاق خواهد افتاد.

گفتنی است، طرفین بر افزايش تبادل واگن‌ها در خط ريلي رازي با وان تأکید داشته و توافق کردند همكاري‌هاي خود در اين بخش را ادامه بدهند. همچنین دو طرف ضمن ابراز خرسندي از تردد ريلي كالاهاي تجاري دو كشور در شرايط كرونا، بر افزايش تردد ريلي كالاهاي تجاري تاكيد کردند و خواستار تسريع در حمل و نقل ريلي در شرايط كرونا و در دراز مدت شدند.

کد خبر 33205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =