کاهش صادرات به ترکیه قابل جبران است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به بازگشایی مرز ایران و ترکیه و صدور مجوز برای تردد تدریجی کامیون‌ها بین ۲ کشور تصریح کرد که کاهش صادرات به ترکیه به دلیل شیوع ویروس کرونا قابل جبران است.

رضا کامی در گفت‌وگو با  خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به باز شدن مرز ایران و ترکیه و صدور مجوز تردد کامیون‌های ایرانی برای ورود به این کشور گفت: حتی در زمانی که مرز زمینی با ترکیه به دلیل شیوع ویروس کرونا بر روی عبور کامیون‌ها بسته بود اما صادرات محدود و از طریق راه‌آهن در حال انجام بود.

وی با بیان اینکه هیچ کامیونی در پشت مرز منتظر ورود به ترکیه نبود، افزود: در هفته‌های گذشته و به دلیل مشخص بودن عدم امکان تردد از مسیر زمینی، کامیونی در انتظار باز شدن مرزهای ایران و ترکیه نبود و در این زمینه توقفی وجود نداشت.

رییس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه  در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌اش از میزان تاثیر کرونا بر کاهش صادرات به ترکیه چیست، خاطرنشان کرد: شرایط موجود، شرایطی خاص و پیچیده است و رکود در تجارت تنها محدود به ایران نیست و کل تجارت جهانی را در بر می‌گیرد در نتیجه نمی‌توان هیچ ارزیابی یا پیش‌بینی درستی درباره میزان کاهش صادرات داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته و به دلیل کرونا، صادراتی محدود و تنها از طریق ریلی به ترکیه انجام می‌گرفت ولی تجارت آنی، سریع و آسان با ترکیه از طریق تردد کامیون‌هاست و حجم بسیار بیشتری را در بر می‌گیرد.

کامی با بیان اینکه در 3 ماهه گذشته، بخشی از واردات و صادرات به ترکیه متوقف شده بود، خاطرنشان کرد: البته این کاهش به ویژه در حوزه صادرات طی ماه‌های آینده و در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، قابل جبران است. 

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که ظرف دو تا سه ماه آینده و از طریق افزایش تردد کامیون‌ها، میزان صادراتی که در ماه‌های گذشته دچار توقف شده بود، جبران شود ولی باید توجه داشت که شرایط اقتصادی در تمام دنیا دچار رکود شده و این موضوع بر تجارت نیز تاثیرگذار است. به طور حتم صادرات و واردات نه تنها ایران بلکه تمامی کشورها دنیا تحت تاثیر شیوع کرونا و رکود ناشی از آن قرار خواهد گرفت.

این فعال اقتصادی درباره گران بودن هزینه حمل و نقل ریلی و گلایه برخی از صادرکنندگان به ترکیه نیز گفت: واقعیت این است که حمل کالاهای صادراتی به ترکیه و از طریق راه‌آهن در انحصار چند شرکت بود و این موضوع مشکلاتی را در زمینه کرایه حمل کالاهای صادراتی به وجود آورده بود.

کد خبر 33437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =