تحلیل‌گر اوراسیا: افزایش رشد تولید ناخالص داخلی ایران در ۲۰۲۱ قابل تحقق است

«هنری رُم» تحلیل‌گر ارشد مسائل ایران در گروه اوراسیا معتقد است پیش‌بینی صندوق بین المللی پول مبنی بر رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۱ قابل تحقق است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از ایرنا، این عضو گروه اوراسیا در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: گزارش جدید صندوق بین المللی پول، اندک وضوح بیشتری درمورد سطح انتظاراتش از رشد تولید ناخالص داخلی ایران برای سال ۲۰۲۱ را ارائه می دهد که کاملا بر بخش غیرنفتی با فرض بر ادامه کسادی صادرات نفت مبتنی است.

این تحلیل‌گر در ادامه این توئیت آورد: همچنین این نکته جالب است که صندوق بین المللی پول با ارزیابی آمریکا از قابلیت دسترسی محدود ذخایر رسمی ایران موافق است.

صندوق بین المللی پول در جدولی تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۱ را ۳.۸ اعلام کرد. این رقم در سال ۲۰۲۰ برای ایران منفی ۴.۵ بود. این رقم برای کشور الجزایر در سال ۲۰۲۱ ،  ۳.۴ و برای بحرین ۲.۵ است که هر دو در پله های پایین تری نسبت به ایران قرار گرفته اند.

صندوق بین المللی پول اوایل سال جاری نیز در گزارش سالانه خود در مورد چشم انداز اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی اعلام کرد که انتظار می رود اقتصاد ایران به میزان ۶ درصد در سال جاری منقبض شود که این رقم در سال گذشته میلادی، ۷.۶ درصد بود.  

صندوق بین‌الملی پول وضعیت تورم ایران را نیز در مسیر بهبودی پیش‌بینی کرد و گزارش داد که نرخ تورم ایران در سال جاری ۳۴.۲ درصد است که از پیک ۴۱.۱ درصد سال گذشته کمتر است.

صندوق بین المللی پول در آن زمان پیش بینی کرد که کسری مالی دولت ایران در سال جاری به ۹.۹ درصد تولید ناخالص داخلی در مقایسه با رقم ۵.۷ درصد سال گذشته افزایش یابد.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، با وجود بحران گسترده جهانی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰، نسبت به سال ۲۰۱۹ بهتر می‌شود.

هنری رُم در تحقیقات خود بر مسائل مربوط به ایران، رژیم صهیونیستی و مسائل کلان جهانی متمرکز است.

وی به مراجعان خود توصیه هایی درمورد توسعه سیاسی، امنیتی و اقتصادی در ایران و رژیم صهیونیستی و همچنین ژئوپولیتیک خاورمیانه، سیاست انرژی و تحریم های اقتصادی ارائه می دهد.

به طور معمول مقالاتی از وی در رسانه ها در مورد مناسبات ایران و آمریکا و راهبرد اقتصادی و امنیتی ایران منتشر می شود.

کد خبر 37593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =