هجوم و شکست ایرانیان در بازارهای ثانویه

یک استاد اقتصاد دانشگاه گفت: درآمد کم، افزایش بی رویه نرخ تورم، ضعف در تولید و غیره باعث شده تا ایرانیان بدون داشتن اندکی دانش و با کمترین سرمایه به بازارهای ثانویه همچون دلار، بورس، سکه و رمزارزها هجوم آورند که در نتیجه فعالیت غیرکارشناسی متضرر شوند.

احمد عاقلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، از انتقال سرمایه های مردم از بخش تولید به بازارهای ثانویه انتقاد کرد و افزود: به دلیل نداشتن درآمد پایدار و نبود امنیت در سرمایه گذاری، در چند سال اخیر مردم برای حفظ پول خود بدون داشتن کمترین علم و آگاهی از معادلات و نحوه معاملات، به سرمایه گذاری در بازارهای ثانویه روی آورده اند که این امر هم سبب نابودی سرمایه هایشان شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که امروزه وجود دلایل متعددی چون خلاء اطلاعاتی، نداشتن مهارت و دانش معاملات در بازارهای ثانویه همچون بورس، فضا را برای افزایش حضور سودجویانی فراهم کرده که خسارت دیدگان اصلی آن مردم عادی و مسئولانی هستند که سرمایه و نقدینگی خود را مدیریت نکرده اند.

 این کارشناس اقتصادی، اخذ سود از بازارهای ثانویه را مشروط به داشتن آگاهی و مهارت، دانست و گفت: البته نظارت و مدیریت دولت در این بازارها نقش مهم تری را ایفا می کند.

وی عدم بازدهی تولید و صنعت را از دیگر دلایل ورود هیجانی سرمایه های مردم به این بازارها عنوان کرد و افزود: مقررات پیچیده، قوانین متعدد دست و پاگیر اداری و غیره در مسیر تولید باعث شده تا بسیاری از صاحبان صنعت نیز سرمایه خود را به بازارهای ثانویه ای وارد کنند که معاملات در آن بسیار کور و تحت تاثیر اخبار و حواشی مختلف است.

عاقلی اما تنوع تولید و توسعه بازارهای مالی در اقتصاد را غیرقابل اجتناب ارزیابی کرد و گفت: با رشد تکنولوژی و تغییر نیازها، قطعا شیوه و نوع معاملات و بازارها از شکل سنتی به مدرن تبدیل خواهد شد؛ به طوری که در چند سال آینده حذف اسکناس را شاهد خواهیم بود و پول سنتی نیز جای خود را به رمزارزها خواهد داد.

وی ادامه داد: بنابراین هدایت و ساماندهی این بازارها الزامی و برعهده دولت و مسئولان است تا از تکرار تجربه تلخ سرمایه گذاری های مردمی در بورس جلوگیری شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی، مردم دلال را آسیب جدی برای بخش صنعت و تولید عنوان کرد و یادآور شد: پولی که در چرخه تولید وارد نشود، به طور هیجانی به بازار ثانویه ترزیق و از طریق سودجویان هدایت خواهد شد و در بازه زمانی میان مدت از بین رفته و چیزی جز نابودی سرمایه و فقر بیشتر را برای آن اقتصاد و مردم کشور به همراه نخواهد آورد.

کد خبر 42494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =