پیشنهاد ادغام سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی

یکی از اقتصاددانان تدوین کننده برنامه بسته نجات اقتصاد ایران گفت: پیشنهاد ما این است که سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی با هم ادغام و به معاونتی در ریاست جمهوری تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، محمد صادق‌الحسینی صبح امروز(دوشنبه)و در مراسم رونمایی از بسته نجات اقتصاد ایران با عنوان بنای ایران در اتاق بازرگانی تهران گفت: در پنجاه سال اخیر، اقتصاد ایران را اداره نکردیم بلکه ایران را مصرف کرده‌ایم. شرایط محیط زیست و رشد متوسط ۲.۷ درصدی اقتصادی، فاجعه مدیریتی است و کسی نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت آن فرار کند، ضمن آنکه فرصت و منابعی هم برای جبران آن نداریم. 

وی با بیان اینکه چهار فرصت طلایی در اختیار داریم؛ افزود: اولین مشکلی که داریم این است که باید تورم ۴۹.۵ درصدی را به طور محسوس کاهش دهیم و رشد اقتصادی را از ۱.۵ به ۵ درصد برسانیم. جمع این دو با هم سخت است و پیشنهادی که در بسته دادیم این است که در اولین قدم، درآمد نفتی از بودجه حذف شود. 

این اقتصاددان توضیح داد: هرچند در سال ۹۹ سهم نفت از بودجه به شدت کاهش پیدا کرد اما متاسفانه بودجه ۱۴۰۰ این شکلی نیست و نباید پترودلار تبدیل به ریال شود. 

صادق‌الحسینی گفت: سه جایگزین برای افزایش درآمدها پیشنهاد داده‌ایم؛ اول افزایش سطح زمین در شهرهای با تراکم بالا با هدف ایجاد شهرهای جدید و امثالهم. بعد هرچقدر کمبود منابع داشتیم می توان آن را از محل فروش سهم دولت در شرکت‌های بورسی و فروش اوراق تامین کرد. 

وی اظهار داشت: دوم اصلاح نظام مالیاتی است و پیشنهاد دادیم سازمان امور مالیاتی از زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی و تامین اجتماعی هم از زیرمجموعه دولت خارج و با هم ادغام و به معاونتی در ریاست جمهوری تبدیل شوند تا از این طریق ۶۰ تا ۷۰ درصد غیررسمی اقتصاد که مالیات نمی‌دهند را احصا کنیم زیرا تنها نباید به کسانی که قانونی کار می‌کنند فشار وارد کرد. 

این اقتصاددان تصریح کرد: فکر می‌کنیم تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. 

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد اصلاح یارانه‌های انرژی را نیز با هدف حل مشکل فقر مطلق و کسری بودجه ارایه داده ایم که البته باید از سال ۱۴۰۲ اجرا شود. 

صادق‌الحسینی تصریح کرد: در کنار این دو، اصلاح نظام بانکی باید از روز اول اجرا شود. اصلاح سیاست خارجی کشور یکی از بندهای راهبردی ماست. ایران باید روی مزیت رقابتی خود که دیگر نفت نیست بلکه جایگاه جغرافیایی و نقشه آن است، تاکید کند و این موضوع خیلی سریع قابل انجام است. 

وی اظهار داشت: حذف مجوزها و آزادسازی اقتصاد ایران را از سال سوم اجرا کنیم و حذف قیمت‌گذاری را بعد از آن داشته باشیم. دلیل قیمت‌گذاری، تورم بالاست. 

این اقتصاددان گفت: نکته کلیدی برنامه این است که سعی شده با «دیپلماسی راه» و صنایعی که مزیت اقتصاد ایران است به طور نسبی فقر را با درآمد ملی کنترل کنیم. 

وی توضیح داد: پیشنهاد ما این است که تخفیف ۶ حامل انرژی به هر خانوار به اندازه هر خانوار اروپایی باشد یعنی یک سوم به هر خانوار، یک سوم به دولت برای حمایت از تولید و یک سوم نیز به صادرات اختصاص دهیم.

کد خبر 43021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =