واردات و صادرات مکمل یکدیگرند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نارسایی های موجود در عملکرد دو بخش صادرات و واردات کشور، گفت: نمی‌توان این دو بخش را از هم تفکیک کرد و با دو نگاه مختلف امور مربوط به این بخش های مهم اقتصادی را پیش برد بلکه باید با رفع موانع همکاری میان این دو بخش را بیشتر کرد.

شهاب جوانمردی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر ضرورت تدوین راهکارهای مناسب و کارشناسی شده با هدف توسعه صادرات تاکید کرد و اظهار داشت: به طور قطع حمایت از صادرات به صورت فله ای و غیرکارشناسی تأثیری در رشد اقتصادی کشور نخواهد داشت زیرا این نوع روش کار در نهایت در کارهای پوپولیستی قرار می گیرد.

این عضو اتاق تهران، «واردات و صادرات»را به دو بال مکمل یکدیگر تشبیه کرد و افزد: سیاستگذاران حوزه اقتصاد باید قوانین و مقررات این دو بخش را طوری بازنگری و اصلاح کنند که عملکرد آنها در مجموع به نفع بخش های مختلف اقتصادی کشور باشد، زیرا مواد اولیه مورد نیاز بخشی از کالاهای داخلی از محل واردات تامین، تولید و صادر می شود.

جوانمردی ادامه داد: گاهی لازم است که با واردات بخشی از مواد خام به افزایش تولید داخلی و زمانی نیز با اضافه کردن ماشین آلات به تقویت خطوط تولید کمک کرد و این به آن معنی است که قانون گذاران و دستگاههای اجرایی باید براساس اولویت اقتصادی کشور اقدام به واردات و یا صادرات کالا کنند، بنابر این نقش مکمل این دو در این زمان به طور کامل عیان می شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد در پاسخ به این سئوال که آیا سیستم حمل و نقل کالا در کشور پاسخگوی نیاز صادرکنندگان است، امکانات موجود در این بخش را ناچیز دانست و تاکید کرد که برای توسعه صادرات و رونق اقتصادی باید امکانات زیرساختی اعم از شبکه ریلی، دریایی و ترانزیت تقویت و توسعه یابد تا بتوان زمینه بیش از پیش افزایش صادرات کشور را فراهم کرد.

جوانمردی در پایان با تشریح برخی از ویژگی ها و امتیازات موجود در مناطق آزاد تجاری با هدف تشویق صادرات صنعتی، شامل کارخانجات تولیدی و صنعتی و موقعیت مناسب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، گفت: البته تشکیل این مناطق در ایران براساس کار کارشناسی دقیق صورت نگرفته به طوری که این مناطق تا رسیدن به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور فاصله زیادی دارند.

کد خبر 43359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =