۱۰ مقصد نخست صادرات و واردات ایران در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۰

کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان در ۶۲ روز نخست امسال مهم‌ترین مقاصد صادراتی و امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس نیز مهم‌ترین مبادی وارداتی ایران بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، در اردیبهشت ماه سال‌جاری ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و کشورهای دنیا مبادله شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶.۶ درصد و ۳۸ در صد رشد داشت.

صادرات ایران در این مدت ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که عمدتاً شامل بنزین، پلی‌اتیلن، متانول، شمش از آهن و فولاد و صنایع فولادی می‌شود.

این حجم از کالاهای صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۷ درصد و از حیث ارزش ۴۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

طی این مدت ایران ۲ میلیارد دلار کالا به چین صادر کرده و این کشور همچنان در صدر مقاصد صادراتی ایران قرار داشته است. واردات چین از ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۷۴ درصدی داشته است.

عراق هم ۹۵۳ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد و در جایگاه دوم مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران قرار داشته است. با این حال صادرات ایران به عراق در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ایران در ۲ ماهه نخست امسال ۸۴۹ میلیون دلار کالا به امارات صادر کرده است و این کشور در رده سوم مبادی اصلی صادراتی ایران قرار داشته است. صادرات ایران به امارات هم رشدی ۲۵ درصدی در مقایسه با ۲ ماهه نخست سال ۹۹ داشته است.

ترکیه هم طی این ۶۲ روز، ۳۸۸ میلیون کالای غیرنفتی از ایران وارد کرده و رتبه چهارم را در این زمینه به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه طی این مدت رشدی ۱۷۲ درصدی داشته است که در نوع خود کم‌سابقه محسوب می‌شود.

افغانستان نیز ۳۶۵ میلیون دلار کالا از ایران در این مدت وارد کرده که ۸ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال قبل است.

در مجموع ۷۳ درصد از مجموع کل صادرات ایران طی این مدت به این ۵ کشور بوده است که ضرورت دارد تنوع در مقاصد صادراتی ایران به وجود بیاید.

مهم‌ترین مبادی وارداتی کالا

ایران همچنین در این مدت ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از کشورهای مختلف دنیا به ایران وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۱۶.۵ درصد کاهش و از نظر ارزش ۲۹.۵ درصد افزایش داشته است.

اولین مبدا وارداتی ایران در ۲ ماهه نخست امسال امارات با ۱.۸ میلیارد دلار بوده که این رقم رشدی ۱۸۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ داشته است.

ایران طی این مدت، ۱.۵ میلیارد دلار از چین کالا وارد کرده که این رقم ۱۵ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال قبل است.

واردات ایران از ترکیه نیز در این مدت ۶۴۲ میلیون دلار بوده که این رقم ۴۲ درصد کاهش را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

چهارمین مبدا وارداتی ایران در ۶۲ روز نخست امسال، آلمان با ۲۸۵ میلیون دلار بوده است. این رقم ۴۲ درصد از واردات ایران از این کشور در ۲ ماهه نخست سال قبل کمتر است.

پنجمین مبدا وارداتی ایران هم طی این مدت سوئیس با ۲۸۳ میلیون دلار بوده است. نکته حائز اهمیت در این خصوص آن است که واردات ایران از این کشور ۲هزار و ۶۱ درصد رشد داشته است.

در حالی که کشورهای مقصد صادراتی ایران تغییری نسبت به قبل نداشته‌اند اما در بین کشورهای مبدا وارداتی امارات جای چین را در صدر گرفته و هند و روسیه از بین ۵ مبدا اصلی وارداتی کنار رفته‌اند.

کد خبر 43525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =