نیازمند تغییر راهبرد و نگرش در صادرات کشور هستیم

معاون توسعه صادرات کالاها و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه حمایت از تولید ملی باید هوشمندانه باشد، گفت: نیازمند تغییر راهبرد و نگرش در صادرات کشور هستیم.

به گزارش اگزیم نیوز، «فرهاد نوری» امروز (سه‌شنبه) در سومین جشنواره حاتم (حمایت از تولید ملی) که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، افزود: در سه ماهه نخست امسال ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات و حدود ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات به کشور انجام شد که به ترتیب در هم‌سنجی با سال گذشته رشد ۷۰ درصدی و افزایش ۳۵ درصدی نشان می‌دهد.

به گفته این مقام مسوول، به دلیل تحریم‌ها و کرونا که منجر به بسته شدن مرزها در ماه‌های نخستین سال ۹۹ شد، باید این آمارها با دقت بیشتری مورد واکاوی و تحلیل قرار گیرد.

نوری خاطرنشان کرد: این روزها نشانه‌های خوبی وجود دارد که کشور در حال خروج از بحران است و به‌ویژه می‌توان بر توسعه تجارت با همسایگان به خصوص ۱۵ کشور پیرامونی حساب کرد.

 معاون سازمان توسعه تجارت یادآور شد: در سه ماهه نخست امسال قیمت هر تن کالای صادراتی ۳۵۰ دلار و در مقابل، هر تن کالای وارداتی یک‌هزار و ۲۰۰ دلار بوده که نشان می‌دهد باید راهی در پیش بگیریم تا صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتری همراه باشد.

وی ادامه داد: باید از نظر قوانین و مقررات نیز حمایت‌هایی از صادرات داشته باشیم و هرچه کالاها از ارزش افزوده بالاتری برخوردار باشند باید مشوق‌های با ضریب بالاتری دریافت کنند.

این مسوول خاطرنشان کرد: باید تسهیلاتی در مقررات و فرایندها قائل شد تا تولیدکنندگان بتوانند راحت‌تر به صادرات محصولات خود بپردازند.

وی، بنگاه‌های کوچک و متوسط را پایگاه‌های خوبی برای صادرات توصیف کرد که از طریق شبکه سازی با کنسرسیوم‌های صادراتی، شتاب‌دهنده‌ها و غیره قادر به افزایش تولید و رشد صادرات شان هستند.

راه نجات کشور در اقتصاد تولید محور است
در ادامه «حاتم شاکرمی» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تحریم و کرونا به عنوان دو مشکل اساسی دو سال اخیر تولیدکنندگان، یادآور شد: عدم ثبات قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، همچنین همخوانی نداشتن قوانین با شرایط روز و رشد شتابان فناوری از جمله معضلات اصلی تولید است.

شاکرمی از بخشی‌نگری در دستگاه‌های مختلف انتقاد کرد و گفت: باید یک پنجره واحد پیش‌بینی کرد تا بخشنامه‌هایی که یک شبه صادر شده یا به صلاح تولید کشور نیستند، اصلاح شود یا در صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، دستگاه‌ها باید ملی و نه بخشی فکر کنند.

وی گفت: در موضوع تحریم‌ها اتفاقاتی را شاهد بودیم که همه آنها ناشی از تصمیمات دولت نبود، بلکه تصمیمات حاکمیت بوده است.

معاون وزیر تعاون تاکید کرد: باید از عملکرد درخشان برخی واحدها که در شرایط دشوار تحریم و کرونا نیروهای خود را تعدیل نکرده و آنان را حفظ کردند، تقدیر کرد.

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار شغل در کشور از دست رفت، اما با حمایت ۲ هزار میلیارد تومانی بیمه بیکاری از سوی دولت، در کمتر از سه ماه ۵۵۰ هزار شغل به چرخه بازگشت.

شاکرمی تاکید کرد: امروز تولید کنندگان نیاز دارند تا برای مدت کوتاهی کارگرانشان را از محیط کار خارج کند، اما همین کارگران و کارکنان حفظ شوند.

کد خبر 44473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =