اقتصاد افغانستان ۲۰ درصد کوچک می‌شود

موسسه مالی و اعتباری "فیچ سولوشن" آمریکا روز جمعه اعلام کرد، پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور ممکن است ۲۰ درصد کوچک شود.

به گزارش اگزیم نیوز از "رویترز"، بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه گذشته وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.  
انویتا باسو رییس بخش خطر کشور آسیایی در موسسه فیچ گفت: به احتمال زیاد اقتصاد افغانستان در سال جاری به شکل قابل توجهی کوچک خواهد شد.  اقتصاد کشورهای دیگر مانند میانمار و سوریه که با شرایط مشابهی مواجه هستند، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کوچک شده است و این امر برای افغانستان نیز اتفاق خواهد افتاد.  
وی افزود: کمک‌های مالی خارجی که یک منبع مهم برای تامین مالی افغانستان است، در سال جاری به شدت کاهش خواهد یافت. برخی از محاسبات سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که کمک‌های مالی برای افغانستان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته آن حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است اما این محاسبات عامل تسلط طالبان بر افغانستان را در نظر نگرفته بودند.  
باسو توضیح داد: ارز ملی افغانستان (افغانی) که در یک ماه گذشته هفت درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است، سقوط بیشتری خواهد کرد زیرا اکثر منابع ارزی افغانستان در خارج از این کشور برای جلوگیری از دسترسی طالبان به آنها، مسدود شده است.  
افغانستان سرشار از منابعی مانند مس، طلا، نفت، گاز طبیعی، اورانیوم، بوکسیت، زغال سنگ، سنگ آهن، خاک‌های کمیاب، لیتیوم، کروم، سرب، روی، سنگ‌های قیمتی، تالک، گوگرد، تراورتن، گچ و سنگ مرمر است.  
چشم‌انداز منابع معدنی ممکن است قدرت‌های بزرگی مانند چین را به این کشور جذب کند، اما دسترسی دشوار و نبود جاده استخراج این منابع را پیچیده می‌کند.  
برخی از مقامات سازمان ملل از احتمال افزایش کشت تریاک و تولید سایر مواد مخدر در افغانستان پس از قدرت گرفتن طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند. مقامات سازمان ملل متحد گزارش داده‌اند که طالبان از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ احتمالاً ۴۰۰ میلیون دلار از تجارت مواد مخدر به دست آورده‌اند.

کد خبر 45538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =