۲ شرط برای موفقیت و کاهش آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اجماع وجود دارد، گفت: لازمه موفقیت این کار مشروط به آن است که حذف آن محلی برای تامین کسری بودجه دولت نبوده و کمترین تاثیر را بر سطح معیشت مردم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته با دو فوریت و یک فوریت لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دائمی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» مخالفت کردند و این لایحه به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

بعد از مخالفت نمایندگان با دو فوریت و یک فوریت این لایحه، مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داد تا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی حذف شده و به جای آن یارانه نقدی برای محرومین واریز شود.

مجیدرضا حریری رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و مخالفت مجلس با دو فوریت آن، اظهار داشت: در اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی محل فساد بوده، اتفاق نظر وجود دارد و تقریبا هیچ فردی مخالفتی با حذف آن ندارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته قیمت کالاهای اساسی در دنیا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد به دلیل تداوم پاندمی کرونا و افزایش هزینه‌های تولید و انتقال رشد کرده، گفت: براساس اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه، دولت از ابتدای امسال ۱۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده است و محل اختلاف فعلی بین کارشناسان و مسئولان، چگونگی حذف این ارز و تبعاتی است که برای اجتماع و اقتصاد خواهد داشت.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: همان اندازه که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اقتصاد کشور زیان‌آور بود، حذف شتابزده و کارشناسی نشده آن نیز می‌تواند خطرآفرین باشد.

حریری گفت: هر اقدامی که باعث ایجاد تنش در اجتماع و اقتصاد از یک سو و افزایش تورم یا تورم انتظاری از سوی دیگر شود، خطرناک است. به نظر می‌رسد که برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز، راه حل خوب وجود ندارد و باید بین بد و بدتر انتخاب کرد و این موضوع نیاز به اجماع و مسئولیت‌پذیری مشترک در سیاست‌گذاری و اجرا دارد.

وی تاکید کرد که لازمه موفقیت طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۲ شرط است؛ یکی اینکه دولت منابع حاصل از آن را محلی برای جبران کسری بودجه و درآمد خود نداند و دوم اینکه این اقدام کمترین تاثیر را بر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، تورم و انتظارات تورمی داشته باشد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار درستی است اما اجرای آن در کوتاه مدت نیاز به جراحی و درد دارد؛ موضوع این است که چه داروی مُسکن و با چه قدرتی در اختیار داشته باشیم، تا شدت درد آن را کاهش دهد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تورم نقطه به نقطه در کشور به حدود ۵۰ درصد رسیده و در صورتی که کنترل این رقم از دست دولت خارج شود، کنترل فنر جهشی آن به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی درباره پیشنهاد مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی هم اظهار داشت: برداشته شدن این ارز به افزایش قیمت مرغ، گوشت و لبنیات ختم شده و دست مردم از همین میزان فعلی که مصرف می‌کنند نیز کوتاه‌تر خواهد شد. افزایش قیمت این کالاها، منجر به افزایش قیمت در سایر کالاها نیز خواهد شد. به عنوان نمونه با وجودی که دولت قبل مدعی بود با افزایش قیمت بنزین، میزان تورم بین یک تا ۲ درصد افزایش خواهد یافت اما در عمل این موضوع باعث افزایش بیشتر نرخ تورم شد.

کد خبر 47926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =