خط سیر تورمی در کالاهای صادراتی

بر اساس گزارش مرکز آمار شاخص قیمت کالاهای صادراتی بر مبنای سال پایه ۹۰، در سال‌های ۹۱، ۹۲، ۹۳ به ترتیب برابر با ۱۱۹.۶، ۱۵۴.۵ و ۱۷۱ است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب برابر با ۱۹.۶، ۲۹.۲ و ۱۰.۷ درصد است

بر اساس آمار اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران قیمت کالاهای صادراتی ‌طی سه سال(1391تا 1393) افزایشی بوده است. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز و بر اساس گزارش مرکز آمار شاخص قیمت کالاهای صادراتی بر مبنای سال پایه 90، در سال‌های 91، 92، 93 به ترتیب برابر با 119.6، 154.5 و 171 است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب برابر با 19.6، 29.2 و 10.7 درصد است.
این در حالی است که شاخص قیمت ارزی کالاهای صادراتی بر حسب دلار نیز در سال‌های 91، 92 و 93 به ترتیب برابر با 103، 107.6 و 112.8 بوده است که درصد افزایش آنها نسبت به سال قبل به ترتیب برابر با 3، 4.4 و 4.8 درصد می باشد.
مقایسه تغییرات ریالی و ارزی شاخص بهای کالاهای صادراتی در سال های گذشته نشان می دهد که عمده تغییر شاخص در این سالها می تواند از عواملی مانند نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ایران ناشی شده باشد.
همچنین، رشد متعادل و آرام شاخص ارزی کالاهای صادراتی در طی این سالها حاکی از شیب ملایم افزایش قیمت تمام شده واقعی و فارغ از نوسانات ارزی برای این کالاها است.
افزایش تورم تولیدکننده در آمارهای اخیر سال 93 و 94 و همچنین رشد شاخص بهای خدمات در ایران نیز می توانند با تاثیر افزایشی روی بهای تمام شده کالاها و خدمات، هزینه صادرات را افزایش دهند و ضمن کاهش حاشیه سود تولیدکننده و صادرکننده داخلی، رقم شاخص قیمت کالاهای صادراتی را نیز بزرگتر کنند.
 
شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران یکی از انواع شاخص‌های قیمت است که تغییرات سطح عمومی قیمت کالاهای غیرنفتی صادراتی را نشان می‌دهد. برای تهیه این شاخص قیمت ارزی کالاهای صادر شده به قیمت ریالی تبدیل می‌شود و نتایج بدست آمده در گرو تغییرات قیمت کالاهای صادر شده در بازارهای جهانی، نوسانات نرخ ارز و قیمت تمام شده کالاها در داخل کشور است.
موانع تجاری ایجاد شده در دوران تحریم در کنار مشکلات داخلی اعم از کاستی های فضای کسب و کار، زیرساخت های تجاری و رکود حاکم بر اقتصاد به خودی خود باعث افزایش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ایران در قیاس با سایر رقبا می شوند؛ لذا افزایش قیمت تمام شده صادرات با بزرگ تر کردن شکاف قیمتی ایران در فضای رقابت بین المللی، سیگنال چندان مثبتی برای صادرکنندگان به حساب نمی آید.
براساس گزارش مرکز آمار، شاخص مقدماتی قیمت ریالی کالاهای صادراتی در فصل‌های بهار و تابستان سال 1394 به ترتیب برابر 184.1 و 199.9 است که درصد افزایش آنها نسبت به فصل قبل به ترتیب برابر با 3.9 و 8.6 درصد اعلام شده است.
همچنین آمارهای منتشر شده شاخص مقدماتی قیمت دلاری کالاهای صادراتی در فصل‌های بهار و تابستان 1394 را نیز به ترتیب برابر با 115.7 و 121.7 درصد نشان می دهند که درصد افزایش آنها نسبت به فصل قبل به ترتیب برابر است با 1.7 و 5.2 درصد است.
برحسب گزارش منتشر شده، شاخص گروه‌های اصلی صادراتی (ریالی، 1390= 100) در سال 1393 هم به شرح زیر بوده است:
شاخص گروه «حیوانات زنده و مصنوعات حیوانی» 195.7 است که نسبت به سال 1392 نزدیک به 9.3 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «محصولات نباتی» 156.3 است که نسبت به سال 1392، 5.4 درصد افزایش داشته است.
شاخص گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی نباتی» 138.5 است که نسبت به سال 1392، 0.8 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «محصولات صنایع غذایی» 311.3 است که نسبت به سال 1392، 26.4 درصد افزایش داشته است.
همچنین شاخص گروه «محصولات معدنی» 103.4 است که نسبت به سال 1392، 4.6 درصد کاهش داشته است. شاخص گروه «محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن» 151.7 درصد است که نسبت به سال 1392، 11.3 درصد افزایش داشته است.
شاخص گروه «محصولات پلاستیکی و اشیاء ساخته شده» 232.7 است که نسبت به سال 1392، 16.6 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و غیره» 253.8 و نسبت به سال 1392، 14.8 درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «چوب و اشیاء چوبی، زغال چوب و غیره» 163.6 است که نسبت به سال 1392، 28 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «خمیر چوب یا سایر مواد الیافی سلولزی» 219.9 است که نسبت به سال 1392، 14.2 درصد افزایش داشته است.
شاخص گروه «مواد نسجی و مصنوعات از این مواد» 471.7 است که نسبت به سال 1392، 27.5 درصد افزایش یافته است. همچنین شاخص گروه «کفش، کلاه، چتر آفتابی و غیره» 411.6 درصد است که نسبت به سال 1392 نزدیک به 29.9 درصد افزایش یافته است.
شاخص گروه «مصنوعات از سنگ، گچ و سیمان و غیره» 143 است که نسبت به سال 1392، شش درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «مروارید طبیعی یا پرورنده، سنگ‌های گرانبها» 107.7 ؟؟؟ درصد است که نسبت به سال 1392، 3.5 درصد افزایش یافته است.
شاخص گروه «فلزات معمولی و مصنوعات آنها» 165.3 است که نسبت به سال 1392، 9.3 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «ماشین‌آلات و وسائل مکانیکی، ادوات برقی» 276.1 است که نسبت به سال 1392، 27.1 درصد افزایش داشته است.
همچنین شاخص گروه «وسائل نقلیه زمینی، هوایی، آبی و غیره» 254 است که نسبت به سال 1392، 13.5 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و غیره» 212.8 است که نسبت به سال 1392، 15.5 درصد افزایش داشته است.
شاخص گروه «کالاها و مصنوعات گوناگون» 371.4 است که نسبت به سال 1392 نزدیک به 33.3 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «اشیاء هنری، اشیا کلکسیون و عتیقه» 138.3 است که نسبت به سال 1392، 0.9 درصد افزایش داشته است.

 

کد خبر 4843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =