بازنگری مصارف ۲۳‌ گانه ارزی بخش خدمات

مدیرعامل بازار متشکل ارزی با بیان اینکه به‌دنبال این هستیم که همه نیازهای واقعی ارز پوشش داده شود، گفت: با راه‌اندازی و تکمیل سامانه برخط بازار متشکل ارزی، نیازهای واقعی مشخص خواهد شد و در آن صورت پاسخگوی نیاز واقعی بازار ارز خواهیم بود.

به گزارش اگزیم نیوز، امیر هامونی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه برخط معاملات بازار متشکل ارزی، اظهار داشت: این سامانه با هدف شناسایی و تامین نیاز واقعی اسکناس ارز داخل کشور راه‌اندازی شده است و می‌تواند دسترسی مردم به شبکه صرافی‌های مرتبط با سامانه بازار متشکل ارزی را تسهیل کند.

وی ادامه داد: تا پیش از این مردم برای تهیه ارز مسافرتی ساعت‌ها پشت درب صرافی با مستندات می‌ایستادند اما این سامانه باعث می‌شود افراد بدون ایستادن در صف و ارائه فیزیکی مستندات، با ثبت اطلاعات و بارگذاری مستندات در زمان مشخصی به ارز مورد نیاز خود دست یابند.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: فرد می‌تواند به صرافی نزدیک به محل اقامت خود و در زمان مشخص شده به صرافی مراجعه کرده و به نرخ ارز در همان لحظه، ارز خود را دریافت کند. با این سامانه انتظار ۴۰ دقیقه‌ای پشت باجه صرافی به ۵ دقیقه کاهش می‌یابد. امیدواریم بتوانیم همانند ارز مسافرتی، سایر مصارف مانند ارز دانشجویی، درمان و غیره را با این سامانه پوشش دهیم.

هدف ما تامین همه نیازهای واقعی ارزی است

وی درخصوص مدت زمان تکمیل سامانه و امکان ارائه همه مصارف ۲۳ گانه ارزی به این روش گفت: با سازمان‌های مرتبط در حال مکاتبه هستیم. مثلا وزارت علوم داده‌های مربوط به دانشجویان بورسیه را بدهند. در آینده نزدیک با کارگروه دولت الکترونیک موضوع پیگیری می‌شود تا ان‌شاءالله به‌زودی سامانه تکمیل و سایر مصارف هم پوشش داده شود.

هامونی تصریح کرد: این سامانه در حال حاضر اختیاری است یعنی مردم فعلا می‌توانند به صورت حضوری برای خرید ارز مراجعه کنند و این سامانه به‌موازات آن فعالیت خواهد کرد. اینکه بعدا سیاست بانک مرکزی چه باشد، براساس دستورات بانک مرکزی اقدام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما تاثیر راه‌اندازی سامانه برخط خرید ارز نقدی در مدیریت بازار ارز چیست، گفت: اگر بتوانیم همه نیازهای واقعی ارز را پوشش دهیم دیگر فرصت و مجالی برای بازار غیررسمی باقی نمی‌ماند و فکر می‌کنم مهم‌ترین دستاورد این سامانه خواهد بود.

مصارف ۲۳ گانه ارزی بخش خدمات بازنگری می‌شود

مدیرعامل بازار متشکل ارزی درباره اینکه به دلیل برخی سیاست‌ها و بخشنامه‌های بانک مرکزی در چند ماه اخیر حجم معاملات روزانه بازار متشکل ارزی از ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار در روز به یک تا دو میلیون دلار در روز کاهش یافته است؛ به نظر شما این پدیده باعث کمرنگ شدن بازار متشکل ارزی نخواهد شد، گفت: با راه‌اندازی و تکمیل این سامانه نیازهای ارزی واقعی مشخص خواهد شد و در آن صورت آنقدر منابع وجود دارد که پاسخگوی نیاز واقعی بازار ارز باشد. همانطور که رئیس کل بانک مرکزی هم تاکید کردند به‌دنبال این هستیم که همه نیازهای واقعی ارز پوشش داده شود.

وی در واکنش به این نکته که بنابراین قرار است مصارف ۲۳ گانه ارزی افزایش یابد، گفت: این مصارف می‌تواند اصلاح شود و با کارگروهی که با مدیران بانک مرکزی، بازار متشکل ارزی و کانون صرافان تشکیل خواهد شد، مصارف ارزی بخش خدمات بازنگری و مشخص خواهد شد.

هامونی تصریح کرد: پول در این سامانه پرداخت نمی‌شود بلکه فقط درخواست و اسناد و مدارک بارگذاری می‌شود و پرداخت نهایی پس از مراجعه حضوری و در هنگام دریافت فیزیک اسکناس ارز، ریال پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی در پاسخ به این پرسش که چرا از حواله‌های ارزی برای مصارف بخش خدمات مانند ارز مسافرتی استفاده نمی‌شود در حالی که این ظرفیت وجود دارد، گفت: این روش تامین ارز بخش خدمات فعلا در دستور کار نیست اما در برنامه‌های میان مدت ما قرار دارد و در میان مدت با همکاری بانک مرکزی ابزاری برای حواله ارزی بخش خدمات طراحی خواهد شد.

کد خبر 50966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =