صادرات غیرنفتی باید محور توسعه اقتصادی باشد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران گفت: در شرایطی که به دلیل اعمال تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های مبادلاتی و بانکی، کشور با مشکلات و چالش‌ های متعددی در حوزۀ تأمین ارز مواجه است، توسعه صادرات غیرنفتی می‌تواند به عنوان محور توسعه اقتصادی، یکی از راههای اصلی خروج از وضعیت فعلی و رسیدن به شرایط مطلوب باشد.

عباس آرگون روز چهارشنبه در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز با تاکید بر ضرورت توجه به امر صادرات بلحاظ نقش آن در بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور و رسیدن به رشد مثبت اقتصادی، افزود: از آنجا صادرات به ویژه صادرات محصولات غیرنفتی می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند، استراتژی دولت سیزدهم برای تحقق این امر باید تقویت بخش خصوصی و بهره گیری مطلوب از منابع و تجهیزات معدنی موجود در کشور باشد.

وی با بیان آنکه دولت می‌تواند با جهت‌گیری‌ها و استراتژی‌ها و برنامه‌های خود تأثیرگذارترین عامل در توسعه صادرات غیرنفتی باشد، تاکید کرد: مهمترین استراتژی دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی باید تقویت سهم بخش خصوصی واقعی در اقتصاد و کمک به آنها در ایجاد و توسعه صنعت و تولید برون گرا و رقابتی باشد.

وی معتقد است: هرچه ارتباط میان بخش خصوصی و دولت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهش بیشتر و نزدیک‌تر شود، نیازهای جامعه بهتر شناسایی شده و جمیع نظرات آنها بهتر می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

وی با اشاره به تبعات نامطلوب تحریم‌های خارجی بر بخش های مختلف اقتصاد کشور، ادامه داد: در دنیای امروزه صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و پیشران اصلی و پیشروی قوی این بخش، یکی از مهمترین مراکز تمرکز و توجه کشورهای توسعه یافته است چرا که اثرگذاری بی‌نظیری در اشتغالزایی و رونق پایدار تولید نیز دارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با ذکر برخی از مزیت‌های صادرات، اظهار داشت: زیرساخت اصلی توسعه صادرات، ایجاد تعامل و روابط نظام‌مند و هدفمند با کشورهای دنیا است که این امر می‌تواند علاوه بر جذب سرمایه، یکی از بهترین محل‌ها برای انتقال فرهنگ بومی و اشاعه آن باشد. در واقع امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته تلاش می‌کنند در قالب تزریق محصولات و تولیدات خود به بازارهای کشورهای دیگر، فرهنگ خود را نیز منتقل کنند.

آرگون خاطرنشان کرد: باید دانست که با توجه به شرایط امروز کشور و جهان، موضوع توسعه صادرات غیرنفتی نه فقط یک انتخاب و الزام بلکه یک اجبار برای تأمین نیازهای موجود کشور در بخش‌های تولیدی، ارزی، اشتغال و در نهایت رسیدن به توسعه یافتگی است.

کد خبر 51302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =