توازن بین کیفیت و قیمت محصولات، از اصول اولیه تجارت است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ارومیه ایجاد توازن میان قیمت و کیفیت تولیدات و محصولات ایرانی را ضروری دانست و گفت: برای افزایش حضور در بازارهای جهانی و گسترش بازارهای صادراتی، باید کالاهایی با کیفیت و البته قیمت مناسب تولید و عرضه کرد.

رضا سواری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز معتقد است: از آنجا که تولید و عرضه محصولات متناسب با نیازهای بازار جهانی در توسعه صادرات و رشد مثبت اقتصادی کشور نقش بسزایی خواهد داشت دولت سیزدهم باید به این بخش بعنوان یکی از مهمترین زنجیره‌های تجارت بیش از پیش توجه کند.

وی نکته مهم دیگر در تولید را قیمت تمام شده کالا و خدمات که این موضوع تا حد زیادی به حمایت‌های مالی و غیرمالی دولت نیاز دارد، دانست و گفت: در واقع، بخش تولید برای اینکه بتواند قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهد، باید از حمایت‌های مختلفی در تعدیل هزینه‌ها بهره‌مند باشد تا با بهره گیری از سیاست‌های تشویقی دولت، این واحدها را در مسیر ارتقاء کیفی و کمی همراهی کند.

سواری ادامه داد: در برخی از اقلام و کالاها که فناوری تولیدی آن در کشور وجود دارد، واردات مواد اولیه صورت می‌گیرد. تسهیل واردات این مواد و کمک به تسریع تزریق آنها به چرخه تولیدی از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند با کاهش زمان تولید، هزینه را کم و در نتیجه قیمت تمام شده را کاهش دهد.

وی بیان کرد: این در حالیست که در حال حاضر، به دلیل آیین‌نامه‌های مختلف و قوانین دست و پاگیر اداری پیچیده در گمرک، ترخیص به سختی انجام می‌شود و اصطلاحاً خواب مواد اولیه در انبارهای گمرک و هزینه‌های جانبی آن، باعث افزایش قیمت تمام شده و در نتیجه کاهش رقابت‌پذیری تولیدات خواهد شد.

سواری گفت: افزایش صادرات در هر اقتصادی باعث طراوت و پویایی هرچه بیشتر آن کشور می‌شود و نایل شدن به چنین توانی موید استعدادها و توانایی‌های برجسته یک کشور در صحنه اقتصاد بین‌المللی است.

وی ادامه داد: بدون تردید، منظور از صادرات، خام فروشی و یا صدور محصولاتی همچون نفت و گاز نیست و به واقع صادراتی ارزنده و قابل تقدیر محسوب می‌شود که در پی آن، ارزش افزوده حداکثری حاصل شود.

سواری در انتها به لزوم شناخت دقیق بازارهای هدف و نیازهای هر یک از آنها اشاره کرد و گفت: کشور برای رسیدن به اهداف تجاری و صارداتی خود باید بتواند محصولاتی تولید کند که بین کیفیت و قیمت آنها توازن منطقی وجود داشته باشد تا با این کار در ابتدای قدرت رقابت‌پذیری در بازار داخلی را افزایش دهد و سپس بتواند نیم‌نگاهی هم به بازارهای بین‌المللی و جهانی داشته باشد.

کد خبر 51835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =