مشکل تنظیم بازار کشور ساختاری نیست/ چابک سازی را جایگزین تفکیک وزارت صمت کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تشکیل مجدد وزارت بازرگانی تاکید کرد : مشکل تنظیم بازار کشور و همچنین مشکلات حوزه تولید، صنعت، معدن و تجارت الزاماً به ساختار، مرتبط نیست و بیشتر به سیاست‌ها و عملکرد مدیریت این وزارت مربوط می‌شود.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، این روزها زمزمه تشکیل وزارت بازرگانی شنیده می‌شود و برخی از مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلس در سخنان خود به آن اشاره می‎کنند. تشکیل این وزارتخانه موافقان و مخالفان خود را دارد که برای همین منظور گفت‌وگویی با علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشتیم.

وی با اشاره به دلایلی که امروز برای تشکیل وزارت بازرگانی ارائه می‌شود، گفت: هیچ کدام از این دلایل محکمه‌پسند و منطقی نیستند؛ بزرگی و وسعت مجموعه وزارت صمت، استدلال دقیقی نیست چون متأسفانه این وزارتخانه مانند دیگر وزارتخانه‌های دولتی درگیر بنگاه‌داری است.

تشکیل وزارت بارزگانی پاک کردن صورت مسأله است تا حل مسأله 

این عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه بنده تنها نظرم را در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی می گویم، اظهار داشت: مشابه سال‌های گذشته مخالف این تفکیک هستم و معتقدم که مشکل تنظیم بازار کشور و همچنین مشکلات حوزه تولید، صنعت، معدن و تجارت الزاماً به ساختار، مرتبط نیست و بیشتر به سیاست‌ها و عملکرد مدیریت این وزارت مربوط می‌شود.

کریمی با تصریح بر اینکه ادغام وزارت صنایع و بازرگانی ناشی از تجربه طولانی موجود در گذشته و همچنین اختلافات بین تولید و تجارت است، افزود: یعنی همواره اختلافاتی بین وزارت بازرگانی و دستگاه‌های تولیدی نظیر وزارت صنایع و کشاورزی وجود داشت، به همین خاطر در آن سال‌ها دولت و مجلس به این اتفاق رسیدند که این ادغام انجام شود.

به جای تفکیک وزارت بازرگانی آن را چابک کنید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با رد اینکه  وسعت مجموعه وزارت صمت، باعث این تفکیک است، اضافه کرد:‌ متأسفانه این وزارتخانه مانند دیگر وزارتخانه‌های دولتی درگیر بنگاه‌داری است. اگر بنگاه‌داری را از این وزارتخانه حذف کنند و به عبارتی این وزارتخانه به‌جای امور بنگاه‌داری به وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری تخصصی خود بپردازد قطعاً وزارتخانه چابک شده و به لحاظ تشکیلات کوچک خواهد بود و وزیر به راحتی خواهد توانست آن را اداره کند.

وی با تأکید بر اینکه حضور یک وزیر آشنا به هر دو حوزه صنعت و معدن و تجارت می‌تواند برای پیشبرد این هدف و حفظ وزارتخانه و وضعیت فعلی آن موثر باشد، گفت: تنظیم بازار به معنای ایجاد تعادل و پایداری بین عرضه و تقاضاست؛ قطعاً باید اولویت نخست را برای حمایت از تولید داخلی در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی و سایر کالاها به تولید داخل اختصاص دهیم.

کریمی با ابراز اینکه  نیاز و تقاضا به صورت واقعی در بازار وجود دارد اگر تولید داخل کفایت آن را نکند باید در شرایط رقابتی و شفاف تهمیدات لازم برای واردات آن کالاها فراهم شود، افزود: اما تشکیل وزارتخانه‌ای که تمام هم خود را روی واردات بگذارد صحیح نیست.

طبق تجربه، واردات به رانت تبدیل می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: تجربه واردات در سال‌های گذشته نشان داده است که بعداً به رانت تبدیل خواهد شد چون مجوزات لازم برای واردات به افراد و شرکت‌های خاص داده می‌شود که این با مصالح ملی ما سازگار نیست.

کریمی با تأکید بر نقش مدیریت بر تولید، تجارت و واردات در یک دستگاه، گفت: اگر مدیریت بر تولید، تجارت و واردات در وزارتخانه متمرکز باشد قطعاً مصالح اقتصاد ملی هم در عرصه تولید و هم در عرصه تجارت اعم از واردات و صادرات به‌صورت یکپارچه بهتر تنظیم و حفظ خواهد شد.

کد خبر 54670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =