سالانه ۱۰ درصد به سطح زیر کشت پسته ساوه افزوده می شود

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: شرایط اقلیمی و استعداد بالای این شهرستان در تولید محصول پسته موجب شده است که سالانه ۱۰ درصد به سطح زیر کشت پسته ساوه افزوده شود.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، محمودرضا خلیلی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت پسته در شهرستان ساوه حدود ۳۳۰۰ هزار هکتار است اظهار کرد: از این میزان ۲۲۰۰ هکتار بارور و ۱۱۰۰ هکتار غیرباور است و براساس بررسی‌های بعمل آمده عملکرد پسته امسال در سالی که سال آور پسته به شمار می‌رود حدود ۱۳۰۰ کیلو در هر هکتار نسبت به سال قبل افزایش دارد.

وی با بیان اینکه ارقام پسته ساوه شامل احمدآقایی، کله قوچی، فندقی و اکبری است، گفت: به دلیل جوان بودن درختان پسته عملکرد باغات روز به روز بهتر شده و به شرایط اقتصادی مطلوبی دست می‌یابند و با گذشت زمان میزان تولید این محصول استراتژیک روند افزایشی به خود می‌گیرد.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه محصول پسته با آفات متعددی عجین است، افزود: نگهداری از باغات پسته نیازمند مدیریت صحیح و سمپاشی به موقع است. در سال جاری آفت پسیل پسته که از گروه آفات درجه یک پسته است بیشتر از سالهای قبل بود. البته این آفت در تمام مناطق پسته‌کاری کشور گسترش دارد که سالانه در صورت کنترل نکردن آفت خسارت جبران ناپذیری به بار می‌آید و موجب ریزش برگ درختان و اثرات منفی در سال های آینده می شود.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه در ادامه گفت: باغ پسته برخلاف باغاتی نظیر انار نیازمند مراقبت مستمر و مداوم است و باید پسته کاران مدیریت باغات را با برخورداری از دانش کافی انجام دهند تا از آفات آن مصون بمانند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰ درصد به سطح زیر کشت باغات پسته افزوده می‌شود، گفت: با توسعه باغات پسته طبیعی است که بخشی از اراضی زراعی و باغات انار شهرستان به باغ پسته تغییر کاربری می‌دهند که در حال حاضر در منطقه دشت لوئین ساوه شاهد تغییر اراضی زراعی و باغات انار به باغ پسته هستیم.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه افزود: پسته یک محصول صادراتی به شمار می‌رود و به دلیل صرفه اقتصادی و ارزآوری بالا انگیزه باغداران برای ایجاد و افزایش سطح زیر کشت این محصول استراتژیک با وجود زمان بر بودن به ثمر نشستن باغات دوچندان شده است.

خلیلی به برخی مشکلات موجود بین پسته کاران شهرستان ساوه نیز اشاره کرد و گفت: کمبود منابع آبی و شوری آب از جمله مشکلات مهم پسته کاران به شمار می‌رود گرچه محصول پسته به کم آبی و شوری آب مقاوم است اما در مجموع شرایط منابع آبی در این شهرستان که جزو کم بارش ترین نقاط استان مرکزی محسوب می‌شود موجب شده که با تنش آبی درگیر باشند.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه به رابطه مستقیم پسته با صادرات اشاره کرد و گفت: با توجه به قیمت محصول پسته و مشکلات اقتصادی که در جامعه حاکم شده مصرف خانگی پسته کاهش پیدا کرده و در زمره کالاهایی قرار دارد که در آخرین سبدکالایی خانوارها قرار می‌گیرد. بنابراین تسهیل در صادرات این محصول موجب خواهد شد تا بازار پایداری برای عرضه پسته ایجاد شود.

وی بیان کرد: یک باغ پسته حدود ۱۰ سال زمان می‌برد تا به باردهی اقتصادی برسد، هزینه‌های نگهداری آن بالاست و نیازمند سرمایه در گردش برای تامین هزینه ایجاد و نگهداری است.

خلیلی به وجود هفت کارگاه فرآوری پسته در شهرستان اشاره کرد و افزود: برخی از باغداران به دلیل نبود سرمایه در گردش توانایی ایجاد کارگاه فرآوری پسته را ندارند و ظرفیت کارگاه‌های فعال فرآوری نیز جوابگوی میزان تولید نیست.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه به راه اندازی پایانه صادراتی پسته در زرندیه اشاره کرد و افزود: فعالیت پایانه صادراتی پسته زرندیه یک مزیت برای شهرستان ساوه به شمار می‌رود و روند صادرات این محصول با فعالیت پایانه را تسهیل کرده است.

وی به اراضی مرغوب ساوه برای پسته کاری اشاره کرد و افزود: ساوه مستعد پسته کاری است و پس از شهرستان زرندیه می‌تواند در سالهای آینده به قطب پسته تبدیل شده و از زرندیه پیشی بگیرد.

کد خبر 56826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =