تخلیه شوک تورمی مواد غذایی پس از حذف ارز ترجیحی

با حذف ارز ترجیحی، رشد ماهانه شاخص قیمت صنایع غذایی در اردیبهشت و خرداد ماه امسال به ترتیب به حدود ۴۵ درصد و ۵۰ درصد رسید، اما در ماه‌های بعد و پس از تخلیه اثر این شوک، شاخص قیمت این بخش به شدت کاهش یافت و حتی رشد منفی را ثبت کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، صنایع غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر از بخش‌هایی بودند که در ماه‌های ابتدایی سال جاری مشمول حذف ارز ترجیحی شدند. بررسی روند قیمت‌ها در این رشته فعالیت بعد از گذشت چند ماه از اعمال این سیاست، جالب توجه است.

با حذف ارز ترجیحی مواد اولیه بخش غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، رشد ماهانه شاخص قیمت این رشته فعالیت در اردیبهشت و خردادماه به ترتیب به حدود ۴۵ درصد و ۵۰ درصد رسید، اما در ماه‌های بعد و پس از تخلیه اثر این شوک، به شدت کاهش یافت و در مرداد، شهریور و مهر رشد منفی را ثبت کرد، اما در آبان ماه یک درصد افزایش یافته و رشد مثبت ۰.۲ درصدی داشته است.

تخلیه شوک تورمی مواد غذایی پس از حذف ارز ترجیحی

بر اساس داده‌های گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد صنایع بورسی در آبان ماه، به طور مشابه رشد نقطه به نقطه قیمت در این صنعت هم از تیرماه مسیر نزولی را طی کرده و در آبان به ۱۳۲.۵ درصد رسیده است؛ لازم به ذکر است میانگین سالانه قیمت در این بخش ۱۰۷ درصد افزایش یافته است.

در آبان ماه ۱۴۰۱ شاخص تولید بخش غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر بر مبنای شرکت‌های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۱.۹ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۱۸.۹ درصدی داشته است.

تخلیه شوک تورمی مواد غذایی پس از حذف ارز ترجیحی

همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۵.۳ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۱۶.۲ درصدی داشته است. مطابق نمودارهای زیر نسبت به ماه قبل تنها شاخص فروش «لبنیات» کاهش یافته، اما نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید و فروش «روغنی‌ها» افت کرده است. همچنین لازم به ذکر است که با گذشت حدود ۷ ماه از حذف ارز ترجیحی نهاده‌های اساسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل شاهد کاهش فروش «روغنی‌ها» و افزایش فروش «لبنیات» هستیم.

کد خبر 59152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =