سد تحریم و قیمت های جهانی برای صادرات

روند تغییرات صادرات غیرنفتی در سال های اخیر حکایت از آن دارد که دو عامل تحریم و افت قیمت های جهانی محصولات صادراتی مسیر رشد متوسط ۸ درصدی صادرات غیرنفتی را سد کرده است

بررسی روند تغییرات صادرات غیرنفتی و خدمات در 6 ساله اخیر حکایت از آن دارد که میزان صادرات خدمات همواره بین 29 تا 32 درصد میزان صادرات غیرنفتی متغیر بوده است. به این ترتیب در فاصله سال های 89 تا 94 میزان صادرات غیر نفتی از رقم 22 میلیارد دلار تنها توانسته 11 میلیارد دلار افزایش را تجربه کرده و به 33 میلیارد دلار رسیده است.  این موضوع شان می دهد به طور متوسط میزان صادرات غیرنفتی سالانه در حدود 8 درصد رشد کرده و این در حالی است که در برخی سال ها همچون سال 91 و 92 شاهد افت و یا کاهش سرعت رشد صادرات غیرنفتی بودیم.

در این بین در سال 92 میزان صادرات غیرنفتی با کاهش یک میلیارد دلاری روبرو شد اما در سایر سال ها شاهد رشد آرام صادرات بودیم. در این میان در سال های اخیر به دلیل وجود تحریم ها میزان صادرات غیرنفتی با رشدی کند تر حرکت کرده است. به روند حرکت رشد صادرات غیرنفتی که در نمودار همراه آمده است دقت کنید. در فاصله 5 سال گذشته رشد صادرات غیرنفتی در دو دوره با کاهش روبرو شده است. در سال 92 رشد صادرات به منفی 4 درصد رسیده و روند رشد در سال 94 نیز کاهشی شده است که به عقیده کارشناسان این دو مورد از دو اتفاق منفی در حوزه تحریم ها و اقتصاد جهانی در حوزه کالاها نشأت گرفته است. به گزارش اگزیم نیوز تشدید تحریم ها در سال های اخیر به کاهش میزان صادرات منجر شده و در سال گذشته نیز کاهش قیمت های جهانی کالاها از جمله نفت، سنگ آهن، محصولات پتروشیمی، فلزات و فولاد باعث شد میزان صادرات غیرنفتی با افت روبرو شود.

در این بین پیش بینی ها برای سال 95 از روند صادرات غیرنفتی مثبت است. به تحلیل اگزیم نیوز افزایش 5 درصدی تولید ناخالص داخلی از یک سو و انتظار رونق در بخش تجارت خارجی که به عوامل مختلفی از جمله بهبود مناسبات بین المللی مالی و پولی در سال جاری وابستگی بالایی دارد همگی عواملی است که می تواند به رونق صادرات غیرنفتی در سال جاری منتهی شوند. پیش بینی های اقتصاد ایران از سال جدید حکایت از آن دارد که صادرات غیرنفتی با رشد 10 تا 15 درصدی به 36 میلیارد و 150 میلیون دلار خواهد رسید.

 

                                                                  

کد خبر 5949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =