اهرم های مورد نیاز برای عبور فولاد از رکود

شرایط برای بازگشت فولاد به چرخه رونق فراهم است و انتظار می رود در سال ۹۵ با حمایت های مالی و سیاستی دولت بتوان از رکود موجود عبور کرد


عدم دسترسی آسان به بازارهای فولاد از یک سو و مشکلات به وجود آمده در تامین برخی از مواد اولیه در سالهای تحریم موجب شده تا صنعت فولاد درسال های گذشته روزهای خوبی را سپری نکند. مصرف آهن و فولاد به پایین ترین میزان رسیده و صادرات نیز با توجه به کاهش قیمت های جهانی در سال 94 روندی کاهشی را در پیش گرفته است.  در این میان واردات هم ضربه سهمگینی به این صنعت وارد ساخته و موجبات تعطیلی و یا ورشکستگی تولیدکنندگان را در پی داشته است.
این در حالی است که با توجه به لغو تحریم های بین المللی و عقد قراردادهای جدید این امید درمیان تولیدکنندگان فولادی به وجود آمده تا با تسهیل شرایط برای دسترسی تولیدکنندگان فولاد به بازارهای جهانی در سال جاری شاهد بازگشت رونق به صنعت فولادکشور باشیم. این در حالی است که در مقابل روند صعودی قیمت ها نیز در بازارهای جهانی آغاز شده که این موضوع می تواند به رغم رکود در بازارهای داخلی حداقل شرایط لازم را برای صادرات فراهم سازد که این موضوع می تواند روشی تشویقی برای تولید بیشتر برای شرکت های داخلی باشد.

محمد آزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن،فولاد در این خصوص می گوید: دولت چین بزرگترین تولیدکننده فولاد در دنیاست و با کنترل قیمت ها به خوبی توانسته مدیریت این بازار را در دست خود نگه دارد که از سیاست های این دولت می توان به اعطای سوبسید به صنایع داخلی آن اشاره کرد.
وی ادامه داد: چین بخاطر درآمد و ذخایر خوب ارزی حمایت خود را در قالب سوبسید در اختیار اصناف کشورش قرار می دهد و این مسأله بازار جهانی فولاد را از جمله در کشور ما تحت تأٍیر قرار داده است. ایران در برهه های مختلف واردات محصولات فولادی را در دست دارد و این موضوع باعث شده تولیدات داخلی که معمولا قیمت های بالاتری از محصولات وارداتی دارند روی دست تولیدکنندگان بمانند.

آزاد دو پیشنهاد جهت توسعه بازارهای صادراتی محصولات فولادی بیان کرد: اول، حمایت دولت از تولیدکننده داخلی از قبیل تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه مانند گندله که عمده مشکل تولیدکنندگان فولاد است و تقویت توان رقابت داخلی ها با خارجی ها از جمله این راهکارها است که این فعال بازار فولاد در گفتو با اگزیم نیوز اعلام کرد. راهکار دوم، قرار دادن جوایز صادراتی برای صادرکنندگان تا شاهد حضور پر رنگ صادرکنندگان دربازارهای جهانی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در حالي که اميدواري هايي نسبت به رشد قيمت هاي جهاني، تغييرات سياست هاي چين و ورود سرمايه گذاران خارجي به صنعت فولاد کشور وجود دارد، اما هنوز بودجه هاي عمراني کشور در سايه کاهش قيمت نفت معلوم نیست به کمک تولیدکنندگان فولادی بیایند. در این رابطه معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان در اين زمينه مي گويد: سال 94 به دليل فشارهاي ناشي از تحريم سال بسيار بدي براي توليدکنندگان در همه بخش ها و همچنين فولاد بود، کاهش قيمت نفت و محدود شدن درآمدهاي دولت نيز از جمله اتفاقاتي بود که اين سال را با چاشني افت قيمت هاي جهاني براي فولادسازان بسيار سخت کرد.

احسان دشتيانه در ادامه با اشاره به توقف ساخت و ساز و پروژه هاي عظيم عمراني به عنوان موتور محرک صنع فولاد گفت: اگرچه ممکن است درآمدهاي حاصل از فروش نفت دولت در سال آينده نيز با کاهش همراه باشد اما از سويي با توجه به ورود سرمايه گذاران خارجي مي توان به تزريق سرمايه هاي آنها به پروژه هاي عمراني به جاي بودجه هاي دولتي اميدوار بود. دشتيانه همچنين نسبت به وام هاي مسکن خوش بين است و مي گويد: من فکر مي کنم برخلاف روند سنتي هر ساله، در نيمه دوم سال آينده شاهد رونق ساخت و ساز و بهبود بازار فولاد باشيم

اما در نهايت نگاهي کلي به بازار جهاني در سال 94 نشان مي دهد که افزايش توليد نسبت به ميزان مصرف جهاني يکي از چالش هاي اساسي اين سال بوده است. يک کارشناس صنعت فولاد در اين زمينه مي گويد: حجم زيادي از مازاد عرضه اين بازار را در وضعيت ناپايدار قرار داد و شرايطي را ايجاد کرد که منجر به زيان بسياري از فولادسازان و حتي خروج بسياري از شرکت ها از چرخه توليد شد. بيشترين مازاد توليد از سوي چين ايجاد شد و از سوي ديگر زيان کارخانه هاي چيني موجب کاهش توليد جهاني در اواخر سال 94 شد

رضا زائرحيدري در ادامه مي گويد: با اين وجود سال 95 نسبت به سال 94 بهتر خواهد بود، در اين سال شرکت ها مي توانند از زيان خارج شوند اما هنوز با شرايط ايده آل بازار فاصله زيادي خواهند داشت. زائرحيدري پايان جنگ در سوريه و يمن را فرصت بزرگي براي فولادسازان کشور ارزيابي مي کند و مي گويد: پايان تنش ها در عراق نيز فرصتي بزرگ براي فولادسازان ايراني در سال جديد به شمار مي رود و حتي ايران مي تواند در سال 95 به يک تامين کننده جهاني فولاد تبديل شود با اين حال نکته بسيار مهم در تجارت فرامرزي ايران حفظ برند فولاد ايران از نظر کيفيت است نه از نظر قيمت. حال با وجود اميدي که نسبت به سال 95 وجود دارد، بايد ديد بذرهاي اميدي که در ماه هاي پاياني سال جاري در دل اين صنعت کاشته شده است، چه زماني جوانه خواهد زد؟

 

کد خبر 6001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =