بازگشایی سوییفت و الزام به اجماع بین المللی

رئیس‌جمهور اتریش با تأکید بر این که فصل جدیدی در روابط بین ایران و اتریش آغاز شده گفت در پی دیداری که رییس جمهور ایران از اتریش خواهد داشت می‌خواهیم در همه زمینه ها با ایران روابط عمیقی داشته باشیم، یعنی همه زمینه‌هایی که دو کشور در آن از منافع یکسانی برخوردارند. طبیعی است که اولویت تعمیق مناسبات دو کشور، توجه به همکاری‌های اقتصادی است. ما در عین حال به‌طور مؤثر به‌دنبال همکاری‌های آموزشی و علمی نیز هستیم. در دیدارها و کنفرانس‌های ما (در ایران) رئیس آکادمی علمی اتریش، رؤسای دانشگاههای اتریش و شخصیتهای فرهنگی و علمی حضور داشتند. ما در زمینه توسعه زیرساختها در ایران و همین‌طور حوزه انرژی علاقمند به همکاری با ایران هستیم. ما می‌خواهیم در اینکه کل اتحادیه اروپا و ایران به‌طور برابر و مساوی و البته خردمندانه و با توجه به مزیتهایی که می‌توانند برای همدیگر داشته باشند، مشارکت داشته باشیم.
رئیس جمهور اتریش با بیان این که ایران ظرف سالهای اخیر به‌ویژه از زمانی که رئیس جمهور روحانی روی کار آمده است در بسیاری از مسائل به‌عنوان یک طرف مذاکراتی مطرح بوده است گفت: تحولات و پیشرفتهای ایران به‌دقت ملاحظه و دنبال می‌شود. پیشرفتهایی وجود داشته است، به‌طور مثال نرخ تورم ایران، کاهش یافته است که در نهایت به مقابله جدی‌تر با بیکاری منجر می‌شود. همین‌طور فرصت سازی برای جوانان ایران بیشتر شده است. بی‌شک مسائلی هم وجود دارند که هنوز در این کشور حل‌نشده باقی مانده‌اند که باید برای رفع آنها تلاش کرد. یک دولت هرگز نمی‌تواند همه مسائل و مشکلات را به‌طور همزمان حل و فصل کند. با این حال معتقدم که پیشرفتها وجود داشته است. نتایج انتخابات پارلمانی ایران نیز این نتیجه و تفسیر را برای ما اتریشی‌ها در بر داشت که تلاشها و پیشرفتها و ایجاد یک زندگی بهتر از سوی ملت ایران در هر دو انتخابات برگزار شده در ایران به رسمیت شناخته شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: باید این توسعه در درجه نخست بر اساس اصل تساوی باشد، یعنی باید به یک چشم به هم نگاه کنیم. ایران (به‌لحاظ مساحت)، کشوری بسیار بزرگ و پهناور و اتریش، کشور کوچکی است، اما در عین حال ما به یکدیگر به‌عنوان طرف مذاکراتی نگاه می‌کنیم و براساس همین تساوی و برابری است که با هم می‌توانیم گفتگو کنیم. معتقدم که باید بیشتر اعتمادسازی کنیم. باید یک‌سری کارهای مکمل نیز انجام دهیم؛ این مسئله مهمی است. ارزیابی ما آن است که ما آشکارا به این مسئله وارد شویم که همه ادیان، همه جریانها و گرایشهای فرهنگی و نیز همه گروههای مردمی امکان پیشرفت داشته باشند. ما مایلیم که در سازمان ملل نیز با ایران همکاری داشته باشیم و می‌خواهیم همان‌طور که اشاره کردم مذاکرات و گفتگوهای مربوط به حقوق بشر نیز به‌شیوه‌ای منصفانه صورت پذیرند، در این صورت می‌توان اطمینان داد که اوضاع رو به پیشرفت است. مذاکرات، تماسها و نیز مناسبات جدی به‌نفع دو طرف هستند و همین‌طور می‌توانند به ثبات در منطقه (خلیج فارس) که ایران در این منطقه قرار دارد و از این گذشته به ثبات اروپا منتهی شوند و برای آنها نیز مفید فایده واقع شوند.
رئیس جمهور اتریش افزود: باید به این مسئله توجه داشت که هنوز همه تحریمهای ضدایرانی برداشته نشده‌اند، چون گامها و اقدامات مهمی وجود دارند که باید در مسیر لغو تحریمها برداشته شوند، اما در مورد انجام تراکنشهای مالی بین المللی از طریق سامانه سوئیفت باید بگویم که اتریش به‌تنهایی نمی‌تواند این تحریم را بردارد و تا آنجا که من می‌دانم اروپا نیز به‌تنهایی نمی‌تواند چنین کند بلکه این جامعه بین المللی است که باید این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. در این زمینه آمریکا نیز نقش‌آفرین است. فرآیندی در مورد مسئله لغو تحریمها تشکیل شده است و به همین خاطر من نمی‌توانم هیچ پیش‌بینی داشته باشم که این مسئله چقدر دیگر به طول می‌انجامد، اما امیدوارم که همه طرفها به‌طور کامل به توافق (هسته‌ای) پایبند باشند تا در نهایت همه تحریمهای ایران در موعدهای مقرر و تعیین شده نیز برچیده شوند. اختصاصاً در مورد سوئیفت باید بگویم که هنوز در این زمینه مذاکراتی در جریان است و در این میان اتریش، عضو بسیار کوچکی در شورای (سوئیفت) به شمار می‌رود و اصلاً عضو بزرگی از این مجموعه نیست.

 

کد خبر 6030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =