صادرات کالاهای ایرانی به روسیه ۳۰ درصد افزایش یافت

بررسی آخرین آمارهای گمرک ایران، حاکی از افزایش ۳۰ درصدی صادرات کشورمان به روسیه در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل از آن دارد.

به گزارش خبرنگار "اگزیم نیوز"، یکی از بازارهای هدف صادراتی و مبادلاتی ایران طی ماه های اخیر، کشور روسیه بوده است؛ بر این اساس تلاش های زیادی برای رسیدن به این منظور صورت گرفته به طوری که طبق آخرین آمارهای گمرک ایران، صادرات کشورمان به روسیه در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش داشته است.

محصولات کشاورزی بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده؛ اجزاء و قطعات توربوجت ها یا توربوپراپلرها غیر از پره های ثابت و متحرک توربین گازی با ۹.۲۱ درصد، انواع میگو با ۷.۷۷ درصد، کیوی تازه با ۶.۹۵ درصد، انواع پسته با پوست تازه یا خشک ۵.۹۳ درصد، فلفل فرنگی ۴.۵۸ درصد، الیاف سنتتیک غیریکسره ۳.۲۸ درصد، پلی استیرن غیرقابل انبساط معمولی، هندوانه تازه ۲.۸۰درصد، تیزابی بی ددانه(انگور خشک گونه) و اتیلن گلیکول (اتان دی ئول) به ترتیب حجم صادرات ایران به روسیه را به خود اختصاص داده اند.

در مجموع یک میلیون و ۴۱۹ هزار تن به مبلغ ۷۴۳ میلیون و ۸۸۲ هزار دلار در سال گذشته حجم صادرات به این کشور بوده که از لحاظ دلاری، ۱۰ کالای مذکور به ترتیب، ۶۸ میلیون دلار، ۵۷ میلیون دلار، ۵۱ میلیون دلار، ۴۴ میلیون دلار، ۳۴ میلیون دلار، ۲۴ میلیون دلار، ۲۲ میلیون دلار، ۲۰ میلیون دلار، ۱۹ میلیون دلار و ۱۵ میلیون دلار بوده است.

اخیرا نیز روسای گمرکات ایران و روسیه در نشستی مشترک ضمن توافق بر تسهیل تجارت و توسعه ترانزیت بین دو کشور بر این نکته تاکید کردند در صورت همکاری‌های بیشتر، امکان افزایش ۳ برابری حجم مبادلات میان این دو شریک تجاری وجود خواهد داشت. در عین حال حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته حدود ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار اعلام شده است.

رئیس کل گمرک ایران نیز با اشاره به اینکه زمینه‌ها و سرفصل‌های همکاری بین دو کشور برای تسهیل تجارت ادامه می یابد و با اراده ای که بین دو کشور وجود دارد، گقته است: توسعه همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات تجاری بیش از پیش خواهد شد.

به گفته محمد رضوانی‌فر، علاوه بر تسهیل‌گری تجارت بین دو کشور، گمرک ایران برای ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به فعالان اقتصادی مجاز روسیه در قالب کریدور سبز گمرکی آمادگی دارد و این همکاری‌ها با امضای موافقتنامه همکاری در قالب فعالان اقتصادی مجاز بین دو کشور گسترش خواهد یافت.

همچنین اخیرا روسای کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر تقویت مبادلات تجاری و بکارگیری پول‌های ملی دو کشور در تجارت دوجانبه تاکید کرده اند.

جواد اوجی وزیر نفت سال گذشته با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد، مطرح کرده که ظرف یک سال و نیم آینده و با برنامه‌ریزی که در دستور کار داریم، انتظار می رود به سقف سالانه ۴۰ میلیارد دلار در روابط تجاری ایران و روسیه برسیم.

کد خبر 65036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =