رونق تجارت با آسیای میانه و چین؛ رویایی در آستانه تحقق

رونق تجارت با آسیای میانه و در ادامه چین و ماچین، چشم‌انداز رویاگونه تجار گلستانی بود که امید زیادی به تحقق آن وجود نداشت اما قدرت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و برقراری ارتباط تنگاتنگ با همسایگان، تسخیر بازار این کشورها و مناطق پیرامونی به عنوان یک هدف بزرگ اقتصادی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی ایران را به آرزوی در حال برآوردن تبدیل کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، استان گلستان دارای گمرک خشکی فعال با ترکمنستان و قابلیت ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین است که طی ۲ سال اخیر با نگاه ویژه دولت سیزدهم به تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، صادرات کالای غیرنفتی از این خطه رونق گرفته و امید تجار منطقه برای فعالیت اقتصادی دوچندان شده است.

گمرک اینچه برون در شمال شهرستان گنبدکاووس و در فاصله ۸۰ کیلومتری گرگان از جمله گذرگاه‌های معروف ایران در حوزه صادرات و واردات کالا به شمار می‌رود که فعالیت اقتصادی در این منطقه مرزی از ۲ طریق زمینی و ریلی انجام می‌شود که با توسعه زیرساخت‌های آن، می‌تواند آینده‌ای درخشان اقتصادی را برای منطقه و کشور رقم بزند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان اعلام کرد: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون صادرات کالای غیرنفتی از این استان با رشد ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل به رقم ۴۱۷ میلیون دلار رسیده که سرمایه‌گذاری در این حوزه توسط دولت مردمی را تایید می‌کند.

به گفته درویشعلی حسن‌زاده: توسعه روابط تجاری با آسیای میانه از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم بود که به روند رو به رشد صادرات از گلستان انجامید.

وی با اشاره به اینکه تلاش برای دستیابی به نقشه راه افزایش صادرات کالای غیرنقتی گلستان تا ۵۰۰ میلیون دلار در پایان سال ۱۴۰۴ در دستور کار قرار گرفته است، گفت: باتوجه به اهمیت صادرات در توسعه کشور باید به نیاز فعالان این بخش و رفع مشکلات آن‌ها بیش از گذشته توجه شود.

حسن‌زاده افزود: افزایش هزینه حمل و نقل کالاهای صادراتی و نامناسب بودن ناوگان حمل و نقل محصولات غذایی از جمله چالش‌های اصلی توسعه صادرات و افزایش ارزآوری در گلستان است.

گلستان بهترین بازارصادراتی ترکمنستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: ترکمنستان یکی از بهترین بازارهای صادراتی ایران است اما پس از شیوع کرونا اعمال مقررات سخت‌گیرانه از سوی این کشور، صادارت کالاهای ایرانی از جمله تولیدات گلستان را با رکود سنگین مواجه کرد که تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم، بار دیگر بازار این همسایه شمالی را به مقصد کالاهای غیرنفتی تولیدی گلستان تبدیل کرده است.

سیدمحمد دهنوی افزود: دولت سیزدهم بدون اعتنا به تداوم تحریم‌ اقتصادی علیه ایران، همچنان در عرصه توسعه تجارت خارجی در حال مذاکره است که نتیجه این تلاش‌ها در آینده نزدیک برای تجار و صادر کنندگان کشور خوش و امیدبخش خواهد بود.

وی ادامه داد: چندگانگی در تصمیم گیری، تجار را برای توسعه صادرات دچار مشکل کرده و برای حل این مساله و بهتر شدن روند صادرات و حل مشکل تعهد ارزی، باید گام‌های بلندتری از سوی دولت برداشته شود.

دهنوی با اشاره به این که گلستان ظرفیت‌های توسعه‌ای زیادی از جمله برای رونق صادرات دارد، افزود: این مساله در دولت‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود اما جبران کم‌کاری‌ها با ایجاد زیرساخت‌ بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه اقتصادی استان مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد.

شتاب در ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم گفت: شتاب در تکمیل زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون توسط دستگاه‌های مرتبط استانی از ضروریات توسعه این استان شمالی بوده و باید تلاش در این زمینه بیشتر شود.

امیر یوسفی افزود: این اتاق در راه‌اندازی سریع منطقه آزاد تجاری اینچه برون در تحقق سهم خود، رایزنی را برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی آغاز کرده است.

وی با تاکید بر حمایت از تولید داخلی به عنوان پشتوانه توسعه صادرات گلستان پیشنهاد کرد برای رفع مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی در حال فعالیت، سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

یوسفی همچنین رفع موانع در ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی گرگان و تقویت رایزن اقتصادی در سفارتخانه‌ها را برای توسعه تجارت ضروری دانست.

حمایت از بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم گفت: حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

رمضانعلی سنگدوینی افزود: در برنامه هفتم توسعه یکی از راه‌های حمایت از بخش خصوصی در تولید و توسعه کشور، ایجاد بانک‌های توسعه‌ای، تجاری و قرض‌الحسنه است.

وی معتقد است: راه نجات کشور، حمایت همه جانبه از بخش خصوصی است و تقویت هرجه بهتر این بخش، به پیشرفت کشور شتاب خواهد داد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران هم در خصوص رفع موانع توسعه صادرات کالای غیرنفتی از گلستان، افزود: این استان شمالی با توجه به قرار گرفتن در همسایگی آسیای میانه از طریق ترکمنستان و دسترسی به دریای خزر ظرفیت خوبی برای توسعه بازار صادراتی دارد.

مهدی ضیغمی افزود: ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی یکی از راه‌های رونق بیشتر فروش تولیدات گلستان در کشورهای همسایه است که در صورت وجود تقاضا از سوی بخش خصوصی فرایند صدور مجوز آن در زمانی کوتاه انجام خواهد شد.

فعالیت بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی، داشتن مرز خشکی با ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران و بنادر جنوب کشور از طریق ریلی، فعالیت فرودگاه‌های گرگان و کلاله و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس، از جمله ویژگی‌های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می‌رود که باید از فرصت به وجود آورده توسط دولت سیزدهم برای رونق و پایداری آن بیشترین بهره برداری شود.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد بیشتر اهالی آن بر پایه کشاورزی است.

کد خبر 65185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =