قالیباف: برنامه هفتم توسعه یکی از پیشران‌های مهم اقتصادی است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی،گفت: یکی از پیشران‌های مهم اقتصادی کشور برنامه هفتم توسعه است است که در تصمیم گیری آینده کشور بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدباقرقالیباف روز دوشنبه در همایش بین المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران که در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و یکی از پیشران‌های مهمی است که در تصمیم گیری آینده کشور بسیار تاثیرگذار است و در این موضوع نباید تردید کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: از همه اندیشمندان، نخبگان و صاحبنظران که می‌توانند با ایده‌ها و پیشنهادات خود در روند تدوین لایحه جامع و هدفمند اثرگذار شوند، کمک می‌خواهیم که نظرات و پیشنهادات خود را به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارائه کنند.

وی با اشاره به زحمات کارکنان شرکت نفت در ۴۳ سال گذشته تصریح کرد: در زمان جنگ و بعد از آن، کارکنان شرکت نفت بودند که خط تولید را با رشادت و شهادت خود حفظ کردند، قطعا جوانان و نسل امروز شرکت نفت با همان رشادت‌های دوران دفاع مقدس می‌توانند آن حماسه را تکرار کنند. البته شرط آن توجه به حوزه مدیریت انرژی است.

قالیباف با تاکید بر اینکه در حوزه حکمرانی باید تشخیص علمی و تصمیم سیاسی درست انجام داد تا به اهداف مدنظر رسید، یادآور شد: اگر در انجام کارهای گذشته بازنگری دقیقی انجام دهیم، متوجه خواهیم شد همیشه یک پایه این دو عنصر لنگ می‌زده است. مانند آنچه امروز در حکمرانی انرژی، حکمرانی در آب یا حکمرانی در بودجه وجود دارد که بخشی از کار دچار کاستی است. به این دلیل که هیچگاه به حوزه تخصصی یا ملاحظات سیاسی توجه نکردیم.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه راهبرد علمی دقیق، راه های پیشرفت را مشخص خواهد کرد، توضیح داد: باید در این مسیر نوع مدیریت ما از جنس مدیریتی مکانیکی نباشد و به نسل امروز از جنس مدیریت سایبرنتیک، راهبرد مدیریت خود قرار دهیم.

الیباف تاکید کرد: برای اینکه به اهداف مدنظر در نوع مدیریت دست یابیم باید کنترل پذیری، خودتنظیم‌گری، معطوف به هدف و بازگشت پذیری را مدنظر قرار دهیم که این چهار عنصر محور اولیه مدیریت سایبرنتیک در هر موضوع تحولی و هر شیوه حکمرانی است.

رییس قوه مقننه با اشاره به ناترازی‌هایی که در بودجه، آب و انرژی وجود دارد، گفت: حل این ناترازی‌ها به رعایت مدیریت این چهار عنصر و تبدیل آن از مدیریت مکانیکی به مدیریت سایبرنتیک بستگی دارد.

وی در ادامه با اشاره به ثروت عظیم کشور در نفت و گاز عنوان کرد: ما قادریم طبق برنامه هفتم توسعه، ۳.۵ میلیون بشکه را تا پایان سال صرفه جویی کنیم. اما امروز نقطه قوت کشور درحوزه نفت و گاز به نقطه ضعف ما تبدیل شده است.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: معتقدم در شرایط امروز هر موضوعی فرصت است که این فرصت به دو بخش فرصت با ریسک و فرصت بدون ریسک تقسیم می‌شود و اتفاقا همیشه تحول و جهش برای یک حرکت بزرگ از فرصت‌های با ریسک شروع می‌شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه صرفه جویی در انرژی یکی از فرصت‌های با ریسک کشور است، گفت: امکان صرفه جویی ۶۵ درصد انرژی در کشور وجود دارد. چرا که رشد تولید حدود ۱.۵ درصد و رشد مصرف نزدیک ۵ درصد است و این ناترازی موجود سبب بحران در کشور می‌شود.

تحول با هوشمندسازی، شفاف سازی و مردمی‌سازی محقق می‌شود

رییس قوه مقننه با بیان اینکه برای تولید هر متر مکعب گاز ۷ تا ۸ دلار هزینه نیاز است، گفت: اما برای صرفه جویی کمتر از یک دلار هزینه لازم است و باید جلوی رشد این هزینه گرفته شود. چراکه صرفه جویی سبب جلوگیری از ناترازی شده و ظرفیت‌های مالی خوبی ایجاد می‌کند.

قالیباف با بیان اینکه تحول به سه پایه هوشمندسازی، شفاف سازی و مردمی سازی نیاز دارد، عنوان کرد: نقطه تحولی این است که مردم پای کار بیایند و بخش خصوصی فعال در حوزه بهینه سازی و سرمایه داری باشد و از جوانان خلاق هم استفاده کنیم. چرا که این مردم هستند که می‌توانند تحولی را رقم بزنند و باید روش‌هایی را پیگیری کنیم که مردم برای انجام کاری انگیزه داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر به صرفه‌جویی ۳.۵ میلیون بشکه در روز باور داریم، باید مردم در اولویت انتفاع حاصل از آن قرار داشته باشند و اول آنها از این منابع بهره‌مند شوند و در مرحله بعدی درصدی از این منابع در اختیار دولت قرار بگیرد. به عبارتی باید شرایطی ایجاد شود که مردم به دنبال وسایل تکنولوژی و بهینه‌ای که وجود دارد بدوند و قدرت خرید آنها را هم پیدا کنند.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه کشور نیازمند تصمیماتی شجاعانه، عقلانی و خردمندانه است، گفت: باید مسئولیت انجام این تصمیمات را بپذیریم تا از فرصت با ریسک موجود استفاده کنیم.

بهینه‌سازی مهمترین موضوع در حوزه انرژی است

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد: در زمینه هوشمندسازی باید بازار انرژی را مدیریت کرده و پلتفرم‌هایی ایجاد کنیم چرا که در بخش خصوصی ظرفیت‌های خوبی در حوزه پلتفرم‌ها وجود دارد. به عنوان نمونه روش‌هایی برای کنتور هوشمند گاز باید در نظر گرفت.

قالیباف با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع در حوزه انرژی، بهینه سازی انرژی است، اظهار کرد: نیروگاه‌های برق، حمل و نقل و صنعت سهم بزرگی در مصرف انرژی دارند که همه باید برای صرفه جویی انگیزه پیدا کنند. ولی تلاش ما بهینه سازی انرژی به صورت دولتی است که محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به سابقه حضور خود در فرماندهی نیروی انتظامی گفت: در نیروی انتظامی به دنبال مردمی سازی از طریق هوشمندسازی و شفاف سازی با مدیریت سایبرنتیکی بودم که در نهایت پلیس ۱۱۰ تشکیل و برای مردم امنیت برقرار شد و در ادامه تجهیزات نیروی انتظامی به روز شدند.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه هر مدیری که به دنبال پول و اختیار باشد، کارنابلد است، یادآور شد: چنین مدیری نمی‌تواند تشخیص علمی و تصمیم سیاسی که منجر به حکمرانی می‌شود را انجام دهد. چرا که هر کاری در ذات خود پول، اعتبار و اختیار دارد. اگر فعالیتی را شروع کردید که در آن پول و اختیار نبود، آن فعالیت محسوب نمی‌شود.

قالیباف ابراز امیدواری کرد مجلس و دولت برای بهینه سازی انرژی و صرفه‌جویی ۳.۵ میلیون بشکه‌ای نفت تسهیل گری لازم را در برنامه هفتم توسعه انجام دهند.

کد خبر 66007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =