۱۱۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گمرکات گلستان صادر شد

مدیرکل گمرکات گلستان از صادرات افزون بر ۲۰۹ هزار و ۲۷۴ تن انواع کالای غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان به ارزش ۱۱۴ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۵۰۳ دلار از ابتدای امسال تا پایان مردادماه جاری خبر داد و گفت: این میزان صادرات به لحاظ وزنی ۴۴ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۳۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، شهریار شهریاری افزود: تخم مرغ، پلی استایرن، پنیر، انواع لوله آهنی و پروفیلی، خوارک آماده آبزیان، ورق نئوپان، طاقه نایلون، قطعات سوله، مفتول مسی، کامپاند پلی اتیلن و میلگرد ۱۰ کالای عمده صادراتی گلستان طی پنج ماه گذشته بوده است.

وی گفت: این کالاها به ۲۱ کشور جهان از جمله ترکمنستان، عراق، قزاقستان، ازبکستان، رومانی، روسیه، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، ارمنستان، تاجیکستان، ترکیه، هند و قرقیزستان صادر شد.

شهریاری به حجم کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گلستان در پنج ماه گذشته هم اشاره کرد و افزود: در این مدت حدود ۳۵ هزار و ۳۳۷ تن انواع کالا به ارزش ۶۹ میلیون و ۴۳۰ هزار دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۲۸۳ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۲۸۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

مدیرکل گمرکات گلستان، «فوتس اویل، بخشی از تجهیزات خط تولید پلیمر اسپون، سدیم سولفات، دانه روغنی کلزا، پارچه متقال، تجهیزات گلخانه‌ای، دیزل ژنراتور و کک نفت تکلیس شده» را از عمده کالاهای وارداتی به استان از ابتدای امسال تا پایان مردادماه ذکر کرد و بیان داشت: این کالاها از ۲۰ کشور مختلف از جمله چین، ترکیه، ترکمنستان، انگلستان، قزاقستان، هند، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، تایوان، استرالیا و آلمان وارد کشور شده است.

وی همچنین درخصوص حجم و ارزش ترانزیت خارجی از گمرکات گلستان در پنج ماه گذشته بیان کرد: در این مدت هزار و ۲۲۷ فقره اظهارنامه به وزن تقریبی ۲۴ هزار و ۱۵۷ تن انواع کالا و به ارزش ۱۴۳ میلیون و ۷۱۳ هزار دلار از گمرک اینچه برون با عنوان ترانزیت خارجی انجام شد که از نظر وزنی ۱۳۰ و از لحاظ ارزش دلاری ۲۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

شهریاری، درآمد وصولی گمرکات گلستان در مدت اشاره شده امسال را حدود هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۲۴۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

کد خبر 66395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =