۱.۵ میلیارد دلار کالای خارجی وارد تهران شد

تا پایان مرداد ماه امسال، ۴۴ درصد از کل کالاهای وارداتی به تهران از دو مبداء ترکیه و امارات بوده و مجموعا ۱۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

به گزارش روز شنبه "اگزیم نیوز"، آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می دهد در ۵ ماهه نخست سال جاری، ۱۷۷ هزار تن کالا از مقصد کشورهای مختلف وارد تهران شده که ارزش آن نیز یک میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار بود.

برپایه این گزارش، واردات ۵ ماهه صورت گرفته به پایتخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۶ درصد و از نظر ارزشی نیز ۳۰ درصد رشد داشته است.

عمده ترین کالاهای وارداتی به گمرک تهران تا پایان مردادماه سال جاری، ماشین آلات گوناگون، ماشین آلات برقی، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد پلاستیکی و اشیا آن بوده که این اقلام به صورت کلی، ۵۷ درصد از کل واردات صورت گرفته به تهران را در ۵ ماهه نخست امسال تشکیل داده است.

مهم ترین مبادی واردات کالاهای خارجی به تهران تا پایان ۵ ماهه اول امسال، ترکیه به میزان ۲۶.۵ درصد، امارات ۱۷.۵ درصد، چین ۱۱.۷ درصد، آلمان ۸.۱ درصد و ایتالیا نیز ۸ دهم درصد بود. سهم سایر کشورها از واردات انجام شده به گمرک تهران تا پایان مردادماه امسال، کمتر از ۵ کشور یادشده بوده است.

همچنین طبق آمار دیگری، ۵ قلم اول کالای اساسی وارده به کشور و تمامی گمرکات در ۵ ماهه نخست سال جاری، یک میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار ذرت، یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار روغن‌های خوراکی، ۸۹۵ میلیون دلار انواع دانه‌های روغنی، ۶۳۳ میلیون دلار برنج و ۵۳۵ میلیون دلار گندم بوده است.

جو با ۲۸۵ میلیون دلار، شکر خام با ۱۵۵ میلیون دلار، لاستیک سنگین با ۱۴۹ میلیون دلار، کاغذ چاپ و تحریر با ۱۱۵ میلیون دلار و خمیر کاغذ با ۱۰۷ میلیون دلار، ۵ قلم بعدی عمده کالای اساسی وارده به کشور تا پایان مردادماه سال جاری را به خود اختصاص داده اند.

کد خبر 66615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =