کاهش انتظار نوبت کشتی‌های استاندارد و بزرگ در بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام کاهش مدت زمان انتظار نوبت کشتی‌های استاندارد و بزرگ در بندر شهیدرجایی، گفت: صف نوبت کشتی‌های سایز بزرگ با صف کشتی‌های کوچک در بندر شهید رجایی جداسازی شده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از روابط عمومی بنادر و دریانوردی هرمزگان، حسین عباس‌نژاد روز شنبه با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته ورود کشتی‌های کوچک و غیراستاندارد کانتینری به بندر شهیدرجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری و کانتینری کشور افزایش چشمگیری داشته است، اظهار داشت: آمار تردد این دسته از شناورها به دو برابر افزایش پیدا کرده، در حالی که طراحی، ساختار و همچنین تجهیزات موجود در این بندر متناسب و مخصوص کشتی‌های استاندارد و بزرگ کانتینری است.

وی ادامه داد: در نتیجه حضور گسترده شناورهای کوچک و غیر استاندارد مشکلات عدیده‌ای از جمله افزایش خطرهای عملیاتی و کاهش ضریب ایمنی به لحاظ ساختار غیر استاندارد این شناورها در تطابق با شناورهای استاندارد کانتینری که عامل افزایش حوادث تلقی می‌شود را به دنبال داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه کاهش نرم‌های عملیاتی و در نتیجه کاهش بهره‌وری عملیات تخلیه و بارگیری کشتی‌ها از دیگر مشکلات به وجود آمده است، عنوان کرد: استهلاک شدید تجهیزات تخلیه‌ و بارگیری و اعلام نارضایتی مستمر اپراتورهای این تجهیزات مبنی بر شرایط سخت و غیر ایمن انجام عملیات روی این شناورها از دیگر موارد قابل اشاره است.

عباس‌نژاد افزود: براساس منابع حاصل از بررسی حادثه کشتی SL Star که ۲۸ اسفند ماه سال ۹۷ اتفاق افتاد و منجر به غرق شناور شد، به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی در تخلیه و بارگیری اینگونه شناورها منجر به بروز این حادثه شد.

وی ادامه داد: افزایش انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ و لاینری به دلیل صف طولانی ایجاد شده توسط شناورهای کوچک که به صورت مرتب و در فاصله‌های زمانی کوتاه به بندر وارد می‌شوند و همچنین بعضی نسبت به تخلیه یا بارگیری ده‌ها کانتینر اقدام می‌کنند از دیگر مشکلات به وجود آمده ناشی از حضور گسترده شناورهای کوچک و غیر استاندارد است.

به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی؛ بررسی‌های انجام شده بیانگر آن است که یکی از دلایل افزایش حضور شناورهای کوچک به دلایل اقتصادی و پایین بودن هزینه‌های استفاده از این شناورها به جای استفاده از شناورهای بزرگ برمی‌گردد.

عباس‌نژاد اضافه کرد: عمده شناورهای بزرگ درحال رفت و آمد به این بندر با ظرفیتی به مراتب پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود در حال جابجایی کانتینر در همان مسیر تردد شناورهای کوچک هستند و چند روز معطل دریافت کانتینر برای تکمیل ظرفیت خود در لنگرگاه می‌شوند.

اقدامات انجام شده در راستای کاهش انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: با توجه به مشکلات حادث شده و در راستای رفع چالش‌های موجود به منظور افزایش ایمنی عملیات و همچنین کاهش انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ، اقدامات مهمی از جمله افزایش ظرفیت عملیات یدک‌کشی از طریق خرید یا اجاره یدک‌کش‌های جدید و همچنین کاهش زمان خارج از سرویسی تجهیزات بندری تخلیه و بارگیری کانتینرها در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی و بندر شهیدرجایی قرار گرفت.

وی از دیگر اقدامات انجام شده به انجام تعمیرات و راه‌اندازی تجهیزات مستقر در ترمینال قدیم کانتینری و در نتیجه افزایش ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر به میزان ۵۰۰ هزار TEU کانتینر در سال و تخصیص اسکله‌های یاد شده برای عملیات شناورهای کوچک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه جداسازی صف نوبت کشتی‌های سایز بزرگ با صف کشتی‌های کوچک مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این اقدام به نحوی صورت گرفته که ترمینال یک کانتینری برای پلودهی شناورهای کوچک و ترمینال دو کانتینری برای ارائه خدمات به کشتی‌های بزرگ اختصاص یافته است.

اطلاع‌رسانی به انجمن‌ها و شرکت‌های کشتیرانی برای اجرای رویه جدید پهلودهی شناورها

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: اطلاع‌رسانی به انجمن‌ها و شرکت‌های کشتیرانی در خصوص اجرای رویه جدید پهلودهی شناورها و توصیه به استفاده از ظرفیت سایر بنادر برای رفت و آمد کشتی‌های کوچک دیگر اقدام مهم در این راستا است.

عباس‌نژاد با اشاره به اینکه پس از تمهیدات انجام شده شاهد کاهش انتظار نوبت کشتی‌های استاندارد و بزرگ به بندر شهیدرجایی بوده‌ایم، بیان کرد: انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ و استاندارد از متوسط ۵۶ ساعت در فروردین سال جاری به متوسط ۴۸ ساعت در شهریور امسال کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: انتظار می‌رود با همکاری انجمن و شرکت‌های کشتیرانی، صاحبان کالاو سایر بخش‌های ذیربط شرایط رفت و آمد کشتی‌های استاندارد و بزرگ متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات بندر شهیدرجایی بیش از پیش فراهم و از ظرفیت سایر بنادر نیز برای عبور شناورهای کوچک استفاده شود.

کد خبر 66638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =