افزایش صادرات کالا از مرز دوغارون خراسان رضوی به افغانستان

مدیر پایانه مرزی دوغارون تایباد گفت: در نیمه نخست امسال میزان صادرات از این پایانه به افغانستان ۶۴۳ هزار و ۶۸۶ تن انواع کالا بود که نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش داشته است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، اسماعیل پورعابد افزود: این میزان صادرات کالا با ۲۴ هزار و ۴۸۸ دستگاه ناوگان حمل و نقل ایرانی و افغانستانی به سمت این کشور و بازارهای هدف آن ارسال شده است.

وی ادامه داد: همچنین در همین بازه زمانی ۲۷۷ هزار و ۶۸۱ تن انواع کالا با ۱۲ هزار و ۹۸۷ دستگاه کامیون به سمت افغانستان ترانزیت شد که نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته ۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر پایانه مرزی دوغارون تایباد به واردات کالا از سمت افغانستان به این پایانه مرزی اشاره کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، پنج هزار و ۳۰۲ تن انواع کالا با ۲۲۵ دستگاه کامیون وارد پایانه مرزی دوغارون شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر افزایش داشته است.

پورعابد با بیان اینکه ترانزیت ورودی کالا به پایانه مرزی دوغارون در نیمه نخست امسال افزایش داشته است، تصریح کرد: کالاهای ترانزیت ورودی به پایانه مرزی دوغارون در نیمه اول سال جاری افزون بر ۱۵۱ هزار و ۴۶۳ تن بوده که ۱۰۵ درصد افزایش را از آن خود کرده است.

وی با اشاره به میانگین خروج روزانه ناوگان حمل و نقل از پایانه مرزی دوغارون به سمت کشور افغانستان اظهار داشت: روزانه افزون بر ۲۷۰ دستگاه کامیون ایرانی و خارجی از طریق پایانه مرزی دوغارون به سمت افغانستان خارج می‌شوند.

مدیر پایانه مرزی دوغارون تایباد بیان کرد: انواع مصالح ساختمانی، میلگرد، بنزین و گاز مایع از مهم‌ترین اقلام صادراتی به افغانستان است، پایانه مرزی دوغارون دروازه طلایی برای تجارت و ترانزیت کالا و یکی از پرترددترین معبرهای زمینی کشور در بخش کالا و مسافر است.

وی ادامه داد: این پایانه رتبه پنجم ترانزیت خروجی و رتبه سوم صادرات را بین پایانه‌های خروجی کشور دارد و ۹ درصد از سهم صادرات کشور را از آن خود کرده است.

پورعابد گفت: در بخش مسافری، روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر شامل راننده، مسافر و کارکنان بخش‌های مختلف اداری و خدماتی در این پایانه تردد داشته اند و سالانه بیش از یک میلیون مسافر به صورت قانونی از طریق معبر رسمی دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می‌شوند.

وی اضافه کرد: هرات یکی از مهمترین بازارهای کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و پایانه مرزی دوغارون ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

کد خبر 67467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =