مذاکره درباره تکمیل مسیرهای ترانزیتی و توسعه امکانات پشتیبانی بین اعضای پیمان شانگهای

وزیر راه وشهرسازی درحاشیه نشست نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای، در گفت‌ و گو با وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قرقیزستان ضمن توافق برای راه‌اندازی مسیر ریلی از این کشور تا ایران، خواستار تکمیل مسیرهای ترانزیتی، تسهیل مقررات و توسعه امکانات پشتیبانی بین اعضای پیمان شانگهای شد.

به گزارش اگزیم نیوز از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» امروز (پنجشنبه) در پی توافق محمد مخبر، معاون اول رئیس‌ جمهور در نخستین دیدار خود با «عاقل‌بیک جبار اف» نخست‌وزیر قرقیزستان، برای راه‌اندازی یک مسیر ریلی از قرقیزستان تا ازبکستان، ترکمنستان و ایران مذاکره کرد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در گفت‌وگو با وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قرقیزستان با اشاره به دستور کار مهم بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای درباره ابتکار عمل برای توسعه باکیفیت و پایدار خطوط ریلی حمل و نقل بین‌المللی بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، اظهار داشت: توسعه خطوط ریلی در مسیر کریدورهای بین‌المللی شمال به جنوب و شرق به غرب یکی از راهکارهای مهم برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو پیمان شانگهای به شمار می‌رود و در این خصوص ایران فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی و مزایای سرزمینی بسیاری دارد که می‌تواند در این ابتکار عمل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اکنون کشورهای عضو این آمادگی را دارند تا با توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال خطوط کشورها بتوان به این ایده جامه عمل پوشاند.

بذرپاش تصریح‌کرد: برای توسعه روابط اقتصادی میان کشورهای عضو نیازمند تکمیل مسیرهای ترانزیتی میان کشورها، تسهیل مقررات و بسترسازی برای راه‌اندازی گمرک سبز هستیم و از همین رو کاهش تعرفه‌های گمرکی و ترانزیتی یکی از موضوعات اصلی است که در دستور کار قرار دارد.

وی در این دیدار بر لزوم ساخت مراکز لجستیک در هر دو کشور، تشکیل کارگروه مشترک برای تکمیل زنجیره ریلی کردیدورهای شرق به غرب و افزایش تعداد پروازها تاکید کرد.

بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای امروز (پنجشنبه) در بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود و وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون اول رئیس‌جمهور ایران در آن حضور دارد.

کد خبر 68287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =