ترکمنستان سالانه ۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از طریق ایران به عراق سوآپ می‌کند

در دیدار هیئت‌های ترکمنستان و عراق در عشق آباد دو طرف برای سوآپ سالانه ۹ میلیاردمتر مکعب گاز به عراق از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدند.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز به نقل از رسانه‌های ترکمنستان، نمایندگان شرکت ترکمن گاز اواخر هفته گذشته در عشق آباد با هیئت جمهوری عراق به سرپرستی زیاد علی فاضل وزیر برق دیدار کردند و طرف‌ها در خصوص ساماندهی عرضه گاز طبیعی ترکمنستان به عراق در قالب طرح سوآپ از طریق خاک همسایه (جمهوری اسلامی ایران) به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در نتیجه این مذاکرات، سندی در مورد شرایط تجاری اصلی قرارداد خرید و فروش گاز طبیعی ترکمنستان به جمهوری عراق امضا شد. بر اساس این پروتکل، برای مدت پنج سال، سالانه ۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ترکمنستان در قالب طرح سوآپ از طریق ایران به عراق منتقل می شود.

پیش از این، در ماه اکتبر سال جاری، تفاهم نامه ای بین شرکت دولتی «ترکمن گاز» و وزارت برق جمهوری عراق امضا شد.

به گزارش سایت دولت ترکمنستان (oilgas.gov.tm)، این کشور که دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی است، به طور مداوم سیاست تنوع بخشیدن به عرضه سوخت به بازارهای جهانی را دنبال می کند. پیشنهادهای بین المللی ترکمنستان در بخش انرژی در تعدادی از پروژه های بزرگ انرژی از جمله خطوط لوله گاز ترکمنستان-چین، ترکمنستان-ایران، ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند و خطوط انتقال برق فشار قوی از ترکمنستان به ایران و افغانستان عملاً اجرا می شود.

در حال حاضر، عشق آباد در میان شرکای آینده دار خود، تعدادی از کشورهای خاور دور، خاورمیانه، آسیای جنوبی و جنوب شرقی را در نظر دارد که علاقه زیادی به تعامل موثر با ترکمنستان در بخش انرژی نشان می دهند. از جمله آنها جمهوری عراق است.

ترکمنستان طی سال‌ها همکاری با دولت‌ها و شرکت‌های خارجی، خود را به عنوان شریکی مسئول و قابل اعتماد معرفی کرده و فعالیت‌های مشترکی را بر اساس اصول اعتماد متقابل، احترام، حسن همجواری و گشایش انجام می‌دهد.

کد خبر 68773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =