سیاست تثبیت عامل شفافیت و تقویت بخش خصوصی در اقتصاد است

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: با کوچک‌سازی دولت و تداوم مقابله جدی‌ با ناترازی بانک‌ها قطع به یقین شاهد رقابت بهتر و شفافیت بیشتر در اقتصاد کشور خواهیم بود.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد کهندل روز شنبه در گفت‌وگویی در خصوص لزوم تداوم راهکارهایی که منجر به شفافیت در اقتصاد می‌شود وهمچنین اثر این روند بر بازار ارز و توسعه تجارت خارجی و سرمایه گذاری در اقتصاد ایران اظهار داشت: یکی از فعالیت‌هایی که بانک مرکزی و دولت در دستور کار قرار داده‌اند موضوع ثبات اقتصادی است. ثبات اقتصادی از این جهت حائز اهمیت است که زمینه ساز سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد می‌شود و نویددهنده تغییرات عمده‌ای در بازارهای مختلف و اقتصاد کشور است.

وی یادآور شد: به این دلیل بر وجود ثبات اقتصادی تاکید می‌شود که نه تنها عامل ثبات اقتصادی در شفاف‌سازی قیمت‌هاست بلکه در نهایت به کاهش نرخ تورم به دلیل کارکردهای ویژه‌ای که دارد، منتهی می‌شود.

کهندل اضافه کرد: در شرایطی که اقتصاد تهی از ثبات باشد شاهد بلبشویی در بازارهای مختلف و نرخ ارز هستیم، به همین دلیل هر فروشنده‌ای قیمتی تعیین می‌کند و به تبع وجود چنین وضعیتی شفافیت از بین می‌رود؛ بنابراین ایجاد شفافیت اقتصادی از جهات مختلفی روی اقتصاد اثرگذار و کمک کننده است.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: رقابت در اقتصاد از طریق خروج شرکت‌های دولتی از اقتصاد ایجاد می‌شود، لذا لازم است دولت نسبت به واگذاری شرکت‌های خود به بخش خصوصی واقعی اهتمام بیشتری نشان دهد. در صورتی که دولت شرکت‌های خود را واگذار کند قطعا اولین گام‌ها به سمت شفاف سازی اقتصاد برداشته شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ شرکت در کشور دولتی هستند و همین شرکت‌های دولتی برای تامین منافع مدیران خود مانع از شکل‌گیری رقابت در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور می‌شوند که باید به بخش خصوصی واقعی و توانمند عرضه شوند.

کهندل گفت: علاوه بر خصوصی سازی شرکت‌های دولتی، امیدواریم بانک مرکزی توجه ویژه خود را به برخورد با بانک‌های ناتراز یا بانک‌هایی که ناترازی زیادی ایجاد می‌کنند؛ قطع نکند چرا که همچنان نیازمند مقابله قاطع و جدی با ناترازی بانک‌ها هستیم.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: کوچک سازی دولت خبر بسیار خوبی برای اقتصاد و نوید دهنده رشد اقتصادی است؛ چرا که منجر به ورود و حضور همه جانبه سرمایه‌های بخش خصوصی به اقتصاد کشور می‌شود.

وی در این باره افزود: در صورت کوچک سازی دولت و تداوم مقابله جدی‌ با ناترازی بانک‌ها، قطع به یقین شاهد رقابت بهتر و شفافیت بیشتر در اقتصاد ایران خواهیم بود به طوری که مزیت نسبی فراهم می‌شود و شاهد رضایت مردم از بهبود وضعیت اقتصادی و امید به آینده اقتصاد و معیشت خود خواهیم بود.

کهندل معتقد است: در صورتی که شفاف سازی با واگذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد ایران اجرایی و سیاست تثبیت اقتصادی دنبال شود، شاهد سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور و تحقق شعار رشد و جهش تولید خواهیم بود.

کد خبر 74145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =