هدایت سرمایه‌های مردم به سمت تولید با ابزارهای مبتنی بر ارز و طلای مرکز مبادله

کارشناس اقتصادی گفت: با ابزارهای مبتنی بر ارز و طلا دغدغه سرمایه‌گذاری مردم از بین می‌رود و سرمایه‌ها به بخش مولد منتقل می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، مسعود توکلی با بیان اینکه اگر ابزارهای مالی مبتنی بر ارز و طلا را بیشتر کنیم، موجب می‌شود تا دغدغه‌های سرمایه گذار از بین برود، اظهار داشت: حدود یک سال است از راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا می‌گذرد و در حال حاضر تقریبا کسی وجود ندارد که به اهمیت این مرکز اذعان نداشته باشد.

وی افزود: در گذشته بازار متشکل را داشتیم، اما در این بازار طلا وجود نداشت که در ادامه طلا نیز به مرکز مبادله اضافه و در ادامه مبادلات اسکناس و حواله ارز نیز تقویت شد البته قرار بود کل حواله‌ها با فرآیند بازار در مرکز مبادله قیمت گذاری شود، اما هنوز این موضوع محقق نشده و همچنان با فرایند نیما ارز تخصیص می‌یابد.

توکلی تاکید کرد: نظم دادن به بخش سوم مقررات ارزی که مختص ارز خدماتی است، مورد بازبینی قرار گرفت و تکلیف آن به مرکز مبادله واگذار شد و این مرکز بخش قابل توجهی از ارز خدماتی را به خوبی پوشش داد. در ماه‌های اخیر نیز شاهد معامله انواع طلا مانند شمش و انواع سکه طلا در مرکز مبادله بودیم و مردم از این موضوع استقبال کرده‌اند.

توکلی با اشاره به اینکه مرکز مبادله برای کشور یک ضرورت بود، گفت: نیاز است شفافیت مرکز مبادله تقویت شود تا واردکنندگان تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنند. همچنین یک اطمینان خاطری در بین تولیدکنندگان به وجود آمده که بانک مرکزی به تعهد خود که تامین ارز تقاضاهای واقعی اقتصاد است عمل می‌کند و این موضوع برای مردم ملموس شده است که هر کسی تقاضای واقعی ارزی دارد به تقاضایش پاسخ داده می‌شود.

این کارشناس بازار ارز با اشاره به اهمیت ابزارهای مبتنی بر ارز و طلا گفت: در حوزه طلا یک بخشی از تقاضای مردم مربوط به سرمایه گذاری است، مردم دوست دارند دارایی‌های خود را حداقل به اندازه تورم حفظ کنند، بنابراین عده‌ای علاقه‌مند هستند در طلا و ارز سرمایه گذاری کنند، در نتیجه مردم به سمت بازار ارز و طلا سوق پیدا می‌کنند که تقاضا را برای فیزیک طلا و فیزیک ارز افزایش می‌دهد.

این تحلیل گر اقتصادی بیان کرد: اگر ما ابزارهای مالی مبتنی بر ارز و طلا را بیشتر کنیم، موجب می‌شود تا دغدغه‌های سرمایه‌گذار از بین برود. از طرف دیگر ریال‌هایی که توسط بانک مرکزی جمع‌آوری شده است به بخش مولد منتقل می‌شود. در این شرایط به جای این که در فیزیک طلا و ارز که کاملا غیرمولد هستند و آسیب‌های زیادی به اقتصاد وارد خواهد کرد سرمایه گذاری شود، این سرمایه‌ها می‌تواند وارد بازارهای مولد شود و ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد ایجاد کند.

گواهی سپرده خاص «هنر حوزه اقتصاد» برای هدایت منابع به تولید

توکلی با اشاره به اهمیت انتشار گواهی سپرده خاص در سال گذشته گفت: مردم به دنبال این موضوع هستند در جایی سرمایه گذاری کنند تا اثر تورم (یا اثر کاهش ارزش ریال بر سرمایه‌های خود) را از بین ببرند، لذا این اوراقی که حداقل نزدیک به تورم بازدهی دارد، موجب می‌شود تا مردم ریال خود را در آنجا سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: عده‌ای عنوان می‌کنند که نرخ ۳۰ درصدی بالا است، این در حالی است که نرخ تورم در زمان انتشار حدود ۴۰ درصد بود و سود این اوراق همچنان از تورم ۱۰ درصد عقب‌تر بود.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: هنر حوزه اقتصاد این است که نقدینگی‌هایی که از این طریق به وجود می‌آید را به سمت اقتصاد مولد هدایت کند. اگر این کار صورت نگیرد مطمئناً آفت مضاعفی را به حوزه اقتصاد وارد خواهد کرد. یعنی اگر اقتصاد نتواند نقدینگی که در یک سال جمع شده است را مدیریت و به تولید هدایت کند، یقینا ضرر کرده و موجب آفت مضاعف خواهد شد.

کد خبر 74198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =