ایران توانایی همکاری با خودروسازان کره ای را دارد

در ایران ۱۶ خودروساز فعالیت می کنند که همگی می توانند با شرکت های خودروسازی کره ای همکاری کنند.

«پارک گئون هی»، رییس جمهوری کره جنوبی به ایران آمد و در اولین روز سفر، 19 سند همکاری مشترک بین ایران و کره به امضا رسید. همچنین پیش بینی می شود در ادامه این سفر قراردادهای اقتصادی نیز بین شرکت های خصوصی ایرانی و کره ای به امضا برسد. مهم ترین موافقتنامه های امضا شده شامل: «موافقتنامه حمل و نقل دریایی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره جنوبی»، «یادداشت تفاهم چارچوب همکاری در زمینه حمل و نقل و امور زیربنایی»، «یادداشت تفاهم همکاری‌های نفت، گاز طبیعی، پالایشگاه و پتروشیمی»، «یادداشت تفاهم در خصوص همکاری در زمینه منابع آب»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه انرژی الکتریکی و صنایع جدید انرژی»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ماهیگیری و آبزیان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه علوم و تکنولوژی»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه آموزش عالی»، «یادداشت تفاهم همکاری اعلام سال 2017 به عنوان سال فرهنگی و تأسیس مرکز فرهنگی کره در تهران و مرکز فرهنگی ایران در سئول»، «سند برنامه مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی دولت جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی»، «یادداشت تفاهم همکاری توسعه بنادر»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و علوم پزشکی»، «یادداشت تفاهم همکاری وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و وزارت بهداشت و رفاه کره جنوبی و بانک صادرات و واردات کره جنوبی»، «معاهده معاضدت حقوقی دوجانبه در امور کیفری»، «معاهده استرداد مجرمین»، «یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت امور اقتصاد و دارایی و شرکت بیمه تجاری کره جنوبی»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تکنولوژی‌های فرهنگی و صنایع خلاق»، «چارچوب توافق همکاری»، «توافقنامه همکاری و کمک‌های اداری دوجانبه در امور گمرکی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره» است.

پیش بینی می شود علاوه براین سندهای همکاری دیگری نیز بین فعالان بخش خصوصی ایران و کره به امضا برسد. در سال های گذشته شرکت های کره ای از ال. جی و سامسونگ گرفته تا هیوندایی و کیا و... حضوری فعال در بازار ایران داشته اند.

اما در حال حاضر خبری از همکاری های خودرویی دیده نمی شود. به هرحال، سه شرکت اصلی هیوندای موتور، دوو موتور و کیا موتور حدود 90 درصد بازار کره جنوبی را در اختیار دارند و بقیه بازار بین تولیدکنندگان کوچک داخلی و واردات تقسیم شده است. 

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ورود کره ای ها در بازار خودروی ایران را بررسی کرد. او در گفتگو با سایت اتاق تهران درباره اینکه آیا این کشور آسیایی هم می تواند وارد بازار خودروی ایران شود و یا اینکه خودروسازی ایران در قرق فرانسوی ها باقی خواهد ماند، گفت: «ما در خودروسازی هیچ تعهدی به هیچ کشوری نداریم. هرکشوری بیاید، با 40 درصد ساخت داخل شروع کند، 30 درصد صادرات داشته باشد و انتقال دانش انجام دهد ما برایش فرش قرمز پهنه می کنیم.»

به گفته نجفی منش، خوروسازی کره هم این قابلیت را دارد که بتواند به بازار ایران بیاید. او همچنین درباره توانایی و ظرفیت های ایران برای همکاری با خودروسازان این کشور ادامه داد: «در ایران 16 خودروساز فعالیت می کنند که همگی می توانند با شرکت های خودروسازی کره ای همکاری کنند، از طرفی هم چون می توانند 30 درصد تولیدات خود را صادر کنند، حتما ظرفیتش هم ایجاد می شود.»

کد خبر 9476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =