سهم سود وارداتچی ها از قیمت خودرو

سود واردکنندگان، بخش اعظم قیمت‌های خودرو خارجی است، این سود در برخی مواقع حدود ۲.۵ برابر قیمت هم هزینه می‌شود

یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تعرفه واردات خودرو منطقی است مشکل اصلی پرداخت سود چند برابری به واردکنندگان است. امیر حسن کاکایی، عضو هیات مدیره دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: دور جدید ممنوعیت برخی خودروها متناسب با شرایط کشور است، در شرایطی نیستیم که اجازه واردات هر کالایی با هر قیمتی به خصوص در صنعت خودرو داده شود.

وی اظهار کرد: باید جوانب مختلف ایمنی و فنی مانند میزان سوخت و تاثیر آن بر آلودگی هوا، سایز موتور، کیفیت قطعات بکاربرده شده و... در نظرگرفته شود. البته انتظارات مردم در بخش واردات نیز بالا است، دولت در این خصوص نمی‌تواند ممنوعیت های 100 درصدی اعمال کند، محدودیت های وارداتی وجود دارد

این کارشناس صنعت خودرو افزود: واردات خودروهای لوکس ممنوع شده اما در این میان شاید برخی افراد با پرداخت هزینه‌های گزاف موفق به واردات خودروهای گران قیمت شوند، اما درباره واردات خودروهای خارجی با قیمت متوسط در شرایط رکودی هستیم به طوری که توان وارداتی این خودروها نیز کاهش یافته است.

کاکایی بیان کرد: طبیعی است که مردم در رابطه با کالای مصرفی بلند مدت مانند خودرو احتیاط بیشتری داشته باشند، اگر کاهش تقاضا وجود دارد به علت رکود عمیق اقتصادی است نه بالا بودن تعرفه ها، تعرفه های واردات خودرو چندان هم بالا نیست، تعرفه های امسال با سال قبل تفاوتی ندارد. با نگاهی به وضعیت جهانی باید بگوییم تعرفه‌های خودرو های خارجی در کشور خیلی بالا نیست.

وی با تاکید بر اینکه مردم در انتظار خودروهای جدید هستند، گفت: اگر خودرو سازان داخلی با خودروهای جدیدی به بازار ارائه دهند با توجه به استقبال همیشگی مردم از تولیدات داخلی، نرخ خودروهای خارجی خود به خود کاهش می یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: سود واردکنندگان، بخش اعظم قیمت‌های خودرو خارجی است، این سود در برخی مواقع حدود ۲.۵ برابر قیمت هم هزینه می‌شود. در صورتی که 45 درصد از آن تعرفه است و مابقی برای بیمه و مالیات و سودهای کلان واردکنندگان هزینه می شود.

کاکایی در خصوص صادرات خودرو ایرانی گفت: صنعت خودروسازی چند سالی زیان ده یا دارای سودهای حداقلی است، حدود چند سال ضررهای میلیاردری به این بخش وارد شد و هیچ سرمایه گذاری در این صنعت ایجاد نشده است، برای ارتقا کیفیت و طراحی محصول نیاز به سرمایه گذاری است، با توجه به علاقمندی شرکت های خارجی برای حضور در صنعت خودرو سازی ایران امیدواریم این فرایند به زودی آغاز شود.

وی ادامه داد: همکاری مشترک با خارجی ها فاصله کیفیتی با محصولات بازار های جهانی کم می کند همچنین می تواند صادرات  به کشورهای توسعه یافته را رقم بزند، اما در خصوص تحولات طراحی نمیتوان فعلا پیش بینی کرد چرا که صنعت خودرو از سرمایه تهی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره سود انصراف بیان کرد: سود انصراف برای افرادی است که در ثبت نام خودرو مردد هستند،  در حقیقت ضمانتی است که در صورت انصراف می توانند هزینه های پرداختی را دریافت کنند.

کد خبر 9711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =