جاده دوطرفه تجاری ایران در شاهراه مناطق آزاد

سید مجتبی موسویان ریزی معتقد است منتطق آزاد مسیر تجارت کشور را هموار می کند اما نباید این مسیر یکطرفه باشد و باید بسترهای لازم برای تبادل همزمان وجود داشته باشد

مدیر کل بازرگاني سازمان توسعه تجارت گفت: توسعه زیر ساخت ها، اسناد حقوقی، اتصالات مرزی برای حضور شرکت هایی که توانایی حضور در جوامع بین المللی دارند الزامی است. سید مجتبی موسویان ریزی، مدیر کل بازرگاني کشورهاي آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با اگزیم نیوز با اشاره به چالش‌های حوزه تجارت گفت: ایران از نظر تعداد همسایگان بعد از روسیه و چین در جایگاه سوم قرار دارد به گونه ای که با 15 کشور دارای مرزهای آبی و زمینی مشترک هستیم، در این میان برخی شرکای تجاریمان مانند عراق، امارات و افغانستان حضور دارند که مراودات مطلوبی با آنها داریم.

وی بیان کرد: بازارهای بکر مانند پاکستان با 200 میلیون نفر جمعیت، ترکیه با 240 میلیارد میزان واردات، روسیه با پتانسیل بالا برای صادرات و.... در دسترس هستند، بنابراین بایدتوجه به جایگاه کشور اگر فقط به 27 کشور پیرامون هم توجه کنیم می توانیم  طی یک برنامه زمان بندی شده، تجارتمان را توسعه بخشیم. هم اکنون 30 درصد بازار افغانستان و حجم قابل توجهی از  بازار عراق در اختیار داریم که با برنامه ریزی مناسب می توانیم حجم قابل توجهی از بازار روسیه داشته باشیم.

موسویان ریزی درخصوص در اختیار داشتن بازارهای هدف بیان کرد: در اختیار داشتن بازارهای کشورهای همسایه نیازمند حل برخی چالش های ساختاری است، در خصوص ترکیه امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی و افزایش تعداد کالاهای مشمول، توسعه گذرگاه های مرزی از نظر تعداد و کیفیت، ایجاد پنجره مشترک ایجاد شده که باید زمینه لازم برای برقراری ارتباط شرکت های تجاری دو کشور نیز مهیا شود. مراودات بانکی و حمل و نقل از دیگر عواملی است که نقش بسزایی در توسعه تجارت دارد باید هزینه های حمل و نقل را کاهش و مراودات بانکی را تسهیل کنیم.

تغییر نگرش بنگاه های تولیدی الزامی است

مدیر کل بازرگاني کشورهاي آسيا و اقيانوسيه با اشاره به تغییر نگرش بنگاه های تولیدی اظهار کرد: بنگاه ها معتقدند مازاد تولید و صرفا کالاهای مورد نظر خود را صادر کنند در صورتی که باید نیازهای مشتریان را تولید کنند تا بتوانند در بازارهای جهانی حضوری چشمگیر داشته باشند، از سوی دیگر به علت رقابت شدید در بازارها باید برای حضور در کشورهای هدف کاهش نرخ تمام شده داشته باشند.

وی افزود: برخی از این امور مربوط به سازمان توسعه تجارت است که باید بستر مناسب صادراتی را از طریق کمک به بنگاه ها فراهم کند، این کمک رسانی در قالب مشاور، معرفی شرکت های برتر، ارائه اطلاعات به آنها و فراهم کردن زمینه حضور در نمایشگاه های خارجی را ایجاد کند، به بیان دیگر پشتیبانی از بنگاه های باید  افزایش یابد. برای توسعه تجارت باید توسعه زیر ساختی، اسناد حقوقی، اتصالات مرزی و توسعه شرکت هایی که توانایی حضور در جوامع بین المللی دارند را در دستور کار قرار دهیم، البته شرکت ها با چالش هایی مانند سرمایه در گردش و نداشتن تکنولوژی بروز  مواجه هستند که باید در این بخش ها تقویت شوند.

تغییر رویکرد فعالیت مناطق آزاد

موسویان ریزی با اشاره به نقش مناطق آزاد در رشد تجارت بین الملل گفت: مناطق آزاد با قوانینی کمی متفاوت از سرزمین اصلی زمینه بهتری نسبت به سرزمین اصلی برای تعاملات تجاری با سایر کشورها دارند، در گذشته رویکرد مناطق آزاد بر مبنای واردات محصولات بود که دولت یازدهم این رویکرد را با توجه به تعداد بیشتر مناطق آزاد با هدف سرمایه گذاری خارجی برای تولید صادرات محور و توسعه تجارت تغییر داد. به عنوان مثال منطقه آزاد چابهار به عنوان یک قطب صنعتی برای کشورهای متعددی مانند چین، کره و هند بشمار می رود، از این مناطق در نقاط مختلف کشور وجود دارد که باید بهره وری لازم از آنها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: مناطق آزاد می‌توانند قلمرویی برای واردات کالاهای با تکنولوژی بالا باشند نه صرفا واردات کالاهای مصرفی، در کارکرد این مناطق باید تغییر نگرش ایجاد شود.

ایران، بازار فروش کالاهای خارجی نیست

مدیر کل بازرگاني کشورهاي آسيا و اقيانوسيه با تاکید بر اینکه بازار کشورمان بازار فروش محصولات خارجی نیست، گفت: تجارت جاده ای دو طرفه است، کشورها سیاست های خود را مطابق با شرایط و نیاز دنیا تغییر داده اند مسئولان ما نیز در پسابرجام اعلام کرده اند که بازار ایران هدف کالاهای مصرفی سایر کشورها قرار نمی‌گیرد، چنانچه کشوری قصد دارد تا از بازار 80 میلیونی ایران استفاده کند باید با سرمایه گذاری در صنایع فعالیت مشترکی در نظر بگیرند، اگر قصد دارند کالاهای که هم اکنون در کشور تولید می شود را تولید کنند و به خودمان بفروشند اشتباه است، در راستای حمایت از تولیدات داخلی هرگز اجازه چنین کاری داده نمیشود. بارها اعلام شده که بحث بازار در مقابل بازار و تولیدات مشترک برای صادرات با استفاده از برند های معتبر در میان است.

وی خاطرنشان کرد: هیات های تجاری زیادی به ایران اعزام شده اند تا از ظرفیت های کشورمان آگاه شوند، خط قرمز و چارچوب حوز آنها از طریق مدیران، مسئولان مربوطه به آنها اعلام شده است، فواید حضور این هیات ها آشنایی با رویکرد جدید کشورمان است.

کد خبر 10907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =