خروج از رکود با اصلاح سیستم بانکی

یک کارشناس اقتصادی وضع نظام بانکی را غیرعادلانه دانست و افزود: بخشی از دارایی های بانک ها به سرمایه های بدون حرکت مانند ساختمان تبدیل شده است و بانک ها مجبورند با جذب پول جدید سودهای سپرده های گذشته را بپردازند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، حسین عبده تبریزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه در حوزه بانکی مشکل بسیاری داریم گفت: اگر بانک مرکزی نظارت جدی بر بانک ها نداشته باشد و همچنان مؤسسات غیرمجاز وجود داشته باشند مسائل پولی و بانکی حل نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی وضع نظام بانکی را غیرعادلانه دانست و افزود: بخشی از دارایی های بانک ها به سرمایه های بدون حرکت مانند ساختمان تبدیل شده است و بانک ها مجبورند با جذب پول جدید سودهای سپرده های گذشته را بپردازند.

عبده تبریزی گفت: بخشی از مؤسسات مالی کشور به مؤسسه هرمی تبدیل شده اند و برای اصلاح وضع باید نرخ سودها به نرخ تورم کاهش یابد.

وی افزود: بانک ها قرار نیست با یکدیگر در تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات هماهنگ باشند بلکه باید با هم رقابت کنند اما مدیریت آن با نظام نظارتی بانک مرکزی است.

عبده تبریزی گفت: کاهش نرخ سود بانکی می تواند موجب رونق بخش های راکد از جمله مسکن و بازار سرمایه شود.

وی افزود: زمانی که نرخ سپرده ها کاهش می یابد نرخ سود تسهیلات نیز کاهش خواهد یافت.

عبده تبریزی گفت: بانک مرکزی باید قوی تر عمل کند.

رنجبر فلاح کارشناس بانکی نیز گفت: کاهش سود تسهیلات موجب خروج اقتصاد از رکود می شود اما برای این موضوع تصمیم جدی گرفته نشده است.

وی افزود: رابطه ای میان نرخ سود سپرده ها و نرخ سود تسهیلات نیست که با کاهش سود یکی سود دیگری نیز کاهش یابد.

رنجبر فلاح گفت: بهترین کار برای کاهش نرخ سود بانکی فعال شدن بانک مرکزی در معاملات پایاپای است.

وی افزود: نرخ سود تسهیلات بانکی برای جلوگیری از وارد شدن شوک به اقتصاد و ایجاد تورم شدید با توجه به نقدینگی باید به تدریج کاهش یابد.

کد خبر 11002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =