میان بُرهای حضور در بازار عراق

حمید حسینی: باید با استراتژی های جدید حضورمان را در عراق پررنگ تر کنیم؛ مثلا بخشی از کارهای تولیدی را در بازار عراق انجام دهیم، استانداردهای جهانی جهت تولید محصولاتمان را رعایت کنیم و همچنین پس از برقراری امنیت در این کشور و حضور رقبا در بازار فوق توانایی حفظ موقیعت خود را داشته باشیم

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: ما برای حفظ این بازار نمی توانیم همیشه دنبال صادرات باشیم یا انتظار داشته باشیم که عراق همیشه خریدار کالای ایرانی باشد. در واقع باید با استراتژی های دیگر حضورمان را پر رنگ تر کنیم مثلا بخشی از کارهای تولیدی را در بازار عراق انجام دهیم، استانداردهای جهانی جهت تولید محصولاتمان را رعایت کنیم تا مصرف کننده عراقی ترغیب به استفاده از کالای ایرانی شود و همچنین پس از برقراری امنیت در این کشور و حضور رقبا در بازار فوق توانایی حفظ موقیعت خود را داشته باشیم.

سید حمید حسینی در خصوص محدودیت صادرات سیمان به بازار عراق گفت: کشور عراق در صنعت سیمان سرمایه گذاری انجام داده و دو کارخانه بزرگ در کردستان این کشور راه اندازی کرده است؛ به علاوه حمایت از واحدهای تولیدی داخلی نیز یکی از دلایل اقدام صورت گرفته از سوی عراق محسوب می‌شود. از علل دیگر می توان به كاهش قيمت نفت و به دنبال آن، كاهش درآمدهاي كشور عراق، كاهش فعاليت‌هاي عمراني و در نتيجه كاهش نياز داخلي به سيمان را عوامل اصلي اين اقدام دولت عراق،از اين رو، خريد و واردات اين كالا به كشورشان مقرون به صرفه نيست.

وی افزود: نكته بسيار مهم و قابل ذكر در اين زمينه، اشتباهي است كه از سوي توليدكنندگان و صادركنندگان سيمان، پيش از اعمال ممنوعيت انجام شد. توليدكنندگان ايراني سيمان توليدي خود را با قيمت ارزان‌تر از هزينه تمام شده توليد به كشور عراق مي‌فروختند؛ اين اقدام باعث شد تا دولت عراق با تصور«دامپينگ 10دلاری سيمان» از سوي ايران عوارضي را براي سيمان توليدي ايران وضع كند.

وی تاکید کرد: حال وظیفه دولت، سازمان توسعه تجارت و اتاق مشترک است که تمهیداتی بیندیشند تا تصور فوق از بین برود و انگشت اتهام از سمت ایران برداشته شود. نزدیکی این کشور به ایران که کاهش هزینه‌های صادرات را به همراه دارد، از یکسو و نیازش به سیمان جهت بازسازی کشورش از سوی دیگر، عمده دلیلی بود که موجب شد تا در سال‌های اخیر عراق به یکی از پایگاه‌های اصلی صادرات سیمان در کشور بدل شود.

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه عراق نیمی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده و در خصوص حفظ این بازار گفت: به دلیل مرزهای متعدد، روابط سیاسی و فرهنگی ایران و عراق شرایط خوبی از این بازار را برخورداریم. در ضمن عراق با دیگر همسایگانش ازجمله ترکیه و امارات روابط خوبی نداشته وهمچنین علاقه و تمایلی جهت همکاری با این کشورها را ندارد.

 

 

 

کد خبر 12064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =