انقضای فرش ایرانی فرامی رسد؟

صادرات فرش ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‎کند در حالی که کپی برداری خارجی ها از فرش ایران و همچنین پرداخت مالیات ۹ درصدی به دولت، مشکلات بسیاری را برای این صنعت ایجاد کرده است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: صادرات فرش ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‎کند در حالی که کپی برداری خارجی ها از فرش ایران و همچنین پرداخت مالیات 9 درصدی به دولت، مشکلات بسیاری را برای این صنعت ایجاد کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز، اگرچه چندی پیش مسئولان دولتی خبر از توسعه صادرات فرش و نگرانی ازصادرات پسته و پیدا شدن رقیبی چون آمریکا دادند اما امروز مسئولان بخش خصوصی نظر دیگری دارند. به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار فرش، این صنعت هم همچون  سایر صنایع صادراتی در حال انقضاست و اگر دولت برای مشکلات صادرات آن فکری نکند وضعیت رو به وخامت می رود.

طبق این گزارش، چندی پیش، علی میرزازاده رئیس اتحادیه وارد کنندگان فرش اروپا  طی نشستی گفته بود، برخی کشورهای منطقه همچنان با کپی و فروش آن به نام فرش ایرانی در حال ضربه زدن به اعتبار و هویت فرش ایرانی هستند. این در حالی است که از 5 پیش زنگ بحران برای فرش ایرانی در بازارهای جهانی بویژه اروپا به صدا درآمده و این وضعیت همچنان تداوم دارد .

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که فرش ایرانی جایگاه خود در اروپا را در حال از دست دادن است گفته بود، در آلمان که زمانی 360 مرکز و فروشنده فرش ایرانی وجود داشت اکنون تعداد آنها به 35 نفر رسیده که 10 نفر آن نیز هندی هستند.

میرزا زاده تبلیغات را امری اصولی در راستای  توسعه صادرات دانست و اعلام کرد: برای بازیافت هویت فرش ایرانی در اروپا باید به تبلیغات علمی و اصولی توجه بیشتری داشته باشیم .

در این میان احمد کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران به اگزیم نیوز گفت: سکه فرش ایران همیشه به نام کشورمان بوده و هست. لذا سایر کشورها برای این که ایجاد اشتغال و ارز اوری داشته باشند از این صنعت اطلاعاتی کسب کرده و کم و بیش با این فرش ایرانی آشنایی پیدا کردند.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که سالها بعد همان کشورها از فرش ایرانی کپی برداری کردند و الگو برداشتند و امروزه حتی در سطح جهان حرفی برای گفتن دارند.

به گفته او، اشتغالزایی (به صورت تفریحی و یا جدی)، کاهش مهاجرت، متمرکز نبودن در یک مکان ازمهمترین مزایایی بود که کشورها را برای داشتن چنین صنعتی تشویق کرد این در حالی است که ایران نتوانست از فرصتهای خود برای معرفی چنین فرهنگ اصلی بهره مند شود و اینجاست که راه برای سایر کشور ها به عنوان رقیب ایران باز شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، ادامه داد: در سایر کشورها بافت فرش به مشقت ایران نیست چرا که در همان کشورها، بافندگان، تکیه گاهی دارند که از آنها در هرسطحی از مبتدی تا توسعه و صادرات حمایت می کنند اما در ایران موضوع برعکس است. کشورهای خارجی برای توسعه صادرات خود هرچند نامرغوب همه موانع را از سر راه برمی دارند اما در ایران هر ارگانی در تلاش است تا هزینه های غیر منطقی بتراشد.

اصفهانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که قوانین دست و پاگیر و سخت منجر به سبق رقبای ما در بازارهای بین المللی شده است ادامه داد: فرش ایران پیش از رخداد انقلاب اسلامی با جمعیت 35 میلیون نفر 500 میلیون دلار صادرات فرش داشت اما امروز با داشتن جمعیتی بالغ بر 75 میلیون نفر 250 میلیون تومان صادرات فرش داریم. این در حالی است که اوج صادرات فرش ایران در سال 1374 معادل یک میلیارد و 740 میلیون تومبن بوده است.

وی یکی از دلایل کاهش شدید صادرات فرش ایران را سوء مدیریت دانست و اذعان داشت: پس از سال 74 سال به سال صادرات فرش ایران با تصمیمات و سیاست های غلط کاهش یافته و چیزی از آن نمانده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که به تازگی دولت تصمیم گرفته مالیاتی برای صادر کنندگان فرش های دستباف اخذ کند خاطرنشان کرد: صادرات فرش با مشکلات متعدد دست و پنجه نر میکند اینک با وضع مالیات هیچ سودی عاید صادرکنندگان نمیشود.

به گزارش اگزیم نیوز، طبق مصوبه دولت، اخیرا مالیات بر ارزش افزوده به فرش‌های صادراتی مرجوعی تعلق می‌گیرد درصورتیکه فرش‌های صادراتی که به کشور برگرداننده می‌شوند از امکان صادرات مجدد برخوردارند که گرفتن گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از آن‌ها اشتباه است. این در حالی است که گفته می شود، در حال حاضر از فرش‌های صادراتی مرجوعی حدود 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده مطالبه می‌شود؛ رقمی که بسیار بالاست و مانع ترخیص این فرش‌ها از گمرک ‌می شود و باعث شده است این فرش‌ها در انبار گمرک در معرض خطر قرار بگیرند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با بیان این که اگر دولت حمایت های لازم را نداشته باشد و اخذ مالیات از صادرکنندگان تداوم یابد به زودی باید بازار فرش ایران را واگذار کنیم.

کد خبر 12149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =