ناسازگاری تجاری عراق با محدودیت ۱۳ قلم کالا

برای برداشتن یا کاهش تعرفه های گمرکی ۱۳ گروه کالا به عراق رایزنی هایی داشتیم اما به نتیجه قابل ملاحظه ای نرسیده ایم چرا که مسئولان طرف عراق به اتفاق معتقدند که این قانون نه برای حمایت از تولیدات داخلی اجرایی شده بلکه مهمترین دلیل آن درآمدزایی دولت است

رایزن بازرگانی ایران در عراق می گوید: برای برداشتن یا کاهش تعرفه های گمرکی 13 گروه کالا  به عراق رایزنی هایی داشتیم اما به نتیجه قابل ملاحظه ای نرسیده ایم چرا که مسئولان طرف عراق به اتفاق معتقدند که این قانون نه برای حمایت از تولیدات داخلی اجرایی شده بلکه مهمترین دلیل آن درآمدزایی دولت است.

به گزارش اگزیم نیوز، به تازگی کشور عراق سر ناسازگاری تجاری با ایران گذاشته است. پیش از ماه رمضان واردات سیمان از ایران را ممنوع کرد پس از آن لبنیات برای مدت کوتاهی ممنوع شد و اینک 13 گروه کالای اساسی را با وضع تعرفه های قابل توجه به نگرانی صادرکنندگان ایرانی کشانده است.

طبق این گزارش، مسئولان عراقی می گویند، حمایت از تولیدات داخلی با توجه به وضعیت نابسامان کشور عراق در لویت قرار دارد و مسئولان طرف ایرانی با اعتقاد براین که هر کشوری از این حقوق برخوردار است که وارداتش را حذف یا برای آن تعرفه بگمارند نگران صادرکنندگان ایرانی و به تبع ارتباطات تجاری کشورمان با عراق هستند.

 طبق آن چه که سفارت ایران در بغداد جدیدترین تعرفه‌های گمرکی واردات کالا به عراق را اعلام کرد که بر این اساس 13 دسته کالای وارداتی تعرفه‌ای بین 5 تا 30 درصدی برای آنها مشخص شده است.

طبق این گزارش، سبزیجات تازه یا سردخانه‌ای تعرفه 15 الی 30 درصد برای هر کیلوگرم از واردات این محصول  با توجه به مقررات و آیین‌نامه های کشاورزی مشخص شده است. سبزی پخته شده و پخته نشده منجمد نیز 30 درصد تعرفه برای هر کیلوگرم  از واردات این محصول مشخص شده است.سبزیجات خشک تکه تکه شده یا آسیاب شده نیز  تعرفه‌ای 30 درصدی و حبوبات خشک 5 درصد در هر کیلوگرم تعرفه برای واردات آنها توسط کشور عراق مشخص شده است.

همچنین، کشور عراق برای هر کیلوگرم از واردات  انواع سیمان 15 درصد،مصنوعات ساخته شده از سنگ، گچ یا سیمان بین 5 تا 25 درصد، مصنوعات ساخته شده از آهن  تعرفه گمرکی 5 تا 20 درصد برای هر تن، هر عدد یا دو جین و هر کیلوگرم بر حسب نوع کالا یا تولید مشخص شده است. در ادامه این اطلاعیه آمده است که مصنوعات ساخته شده از مس دارای تعرفه‌ای بین 5 تا 20 درصد، مصنوعات نیکل 5 تا 20 درصد، مصنوعات آلومینیومی 5 تا 20درصد بر اساس تن، کیلوگرم و نوع تولید کالا مشخص شده است.

بنابراین گزارش، مصنوعات سربی، تعرفه‌ای بین 5 تا 15 درصد، مصنوعات روی نیز تعرفه‌های 5، 10 و 15 درصدی برای هر کیلوگرم از آن  بر اساس نوع تولید مشخص شده است همچنین مصنوعات ساخته شده از قلع 5، 10 و 20 درصد برای هر کیلوگرم، بر اساس نوع و تولید  تعرفه دارند.

ابراهیم محمدرضا زاده رایزن بازرگانی ایران در عراق در خصوص وضع تعرفه برای 13 گروه از سوی دولت عراق در گفت و گو با اگزیم نیوز می گوید: ازسال 2010 قانون وضع تعرفه برای 13 گروه از محصولات وارداتی در عراق مصوب شد اما هربار که دولت این کشور اقدام به اجرای این قانون کرد فشارهای دولت های خارجی، مسئولان داخلی و یا تجار مانع از آن می شد تا عراق تصمیم صحیحی  در این خصوص بگیرد.

وی ادامه داد: اما این بار دولت عراق نه تنها برای حمایت از تولیدات و محصولات داخلی کشورش بلکه بیشتر برای درآمد زایی تصمیم به اجرایی کردن این قانون گرفته است. به عبارتی دولت عراق برای جبران کسری بودجه اش مجبور به تصویب قوانین جدید برای کالاهای وارداتی و اخذ مالیات بیشتر شد.

محمدرضازاده در پاسخ به این سوال که آیا رایزنیهایی برای کاهش یا برداشت تعرفه های گمرکی داشته اند یا خیر اذعان داشت: البته مذاکراتی با وزیر دارایی، نخست وزیری گمرک  عراق، وزارت تجارت و نمایندگان مجلس این کشور داشته ایم اما آنها متفق القول بودند که چاره ای جز این نداشته و ندارند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق ادامه داد: مسئولان وقت کشور عراق معتقدند که در حال حاضر توان پرداخت حقوق کارمندان و کارکنانشان را ندارند چرا که تمامی سرمایه کشورشان در جنگ با داعش تلف شده و از سوی دیگر کاهش قیمت جهانی نفت منجر به تشدید نیازهای مالی آنها شده است.

به گفته محمدرضا زاده، سالهاست که قانون تعرفه گذاری بر برخی کالاهای وارداتی مورد توجه بود اما به علت نبود هیچ گونه احساس نیازی آن را اجرایی نکرده بودند اما اینک قضییه فرق کرده است. او در پاسخ به این سوال اگزیم نیوز مبنی براین که برنامه عراق برای وضعیت واردات سیمان را چطور ارزیابی می کنید پاسخ گفت:

واردات سیمان به علت رسیدن به توان تولید در این کشور ممنوع شد. به عبارتی تولید سیمان عراق 25 میلیون تن در سال است در حالی که مصرف داخلی آن 12 میلیون تن ارزیابی شده است لذا به اعتقاد مسئولان عراقی ، حتی تولید داخلی بیشتر از نیاز آنهاست.

رایزن بازرگانی ایران در کشور عراق در بخش دیگری از سخنانش به صادرات لبنیات به این کشور اشاره کرد و گفت: شاید ممنوعیت ورود لبنیات به این کشور به یک هفته هم نرسید. چرا که اعلام شده بود محصولات ایرانی دارای تب برفکی هستند لذا جلوی واردات این محصول گرفته شد اما با مکاتباتی که با سازمان جهانی بهداشت انجام شد این ممنوعیت ابطال شده و صادرات مواد لبنی ایران به این کشور از سر گرفته شد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا ممنوعیت واردات میوه جات به این کشور در پیش گرفته شد اذعان داشت: ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی هم به علت حمایت از تولید داخلی این کشور است. رضازاده با بیان این که در تلاشیم تا تعاملات تجاری با عراق را با امضای موافقت نامه ای افزایش دهیم ادامه داد: در تلاشیم تا با رایزنی هایی که انجام می دهیم نظر مثبت طرف عراقی را برای امضاء توافق نامه تجارت آزاد جلب کنیم. او در پاسخ به این سوال که با محدودیت هایی انجام شده توسط عراق برای محصولات ایرانی چطور ممکن است به چنین اقدامی رای مثبت دهد اذعان داشت: عراق مخالف امضا چنین توافقنامه ای است اما چانه زنی های همچنان ادامه دارد.

 

 

 

کد خبر 12165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =