سیبل فولاد ایران و شلیک یوروفر

بررسی موضوع دامپینگ صادرات فولاد توسط ایران و چهار کشور دیگر هم اکنون در کمیته فولاد اتحادیه اروپا در حال بررسی است؛ آیا فولادسازان ایرانی محکوم می شود؟

به تازگی اخباری مبنی بر شکایت کشورهای اروپایی از ایران به اتهام دامپینگ فولاد از رسانه های خارجی به گوش می رسد این در حالی است که دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران ضمن تایید این خبر از عملکرد کارخانه فولاد مبارکه انتقاد کرد وافزود: ما مخالف صادرات نیستیم چرا که این اقدام توسعه اقتصادی را به دنبال دارد اما صادرات خام فروشی خیانت به کشور است. از سوی دیگر کارشناسان بازار فولاد معتقدند باید به آمار صحیح اتکا کرده و به اخبار مغرضانه که با هدف کوتاه کردن دست صادرکنندگان ایرانی منتشر می شود توجه نکرد.

به گزارش اگزیم نیوز، رویترز به تازگی از شکایت بازارهای جهانی از دامپینگ ایران و 4 کشور شامل روسیه، برزیل، صربستان و اوکراین خبر داده است. هیات بررسی اروپا اعلام کردند کار بررسی از روز سه‌شنبه گذشته آغاز شده و از اول جولای 2015 تا آخر ژوئن 2016 را برسی خواهند کرد لذا به این شرکت‌ها 15 روز مهلت داده شده تا درباره جزئیات این مساله با اتحایه اروپا صحبت کنند.

طبق این گزارش، اتحادیه فولاد اروپا معروف به یوروفر که اعضای آنها یک چهارم تولید کنندگان محصولات فولاد و آهن اتحادیه اروپا را شامل می‌شود در شکایت برای بررسی این مساله دست داشته‌ و اعلام کردند شاکیان شواهدی را مبنی بر اینکه واردات این محصولات از این کشورها شرایط دشواری را رقم زده جمع‌آوری کرده‌اند.

گفته می شود، اتحادیه اروپا اکنون 10 پرونده ضد دامپینگی درباره محصولات فولاد دارد این اتحادیه عوارض برای واردات اینگونه محصولا را درصورتی که زیر قیمت بازار به فروش رود و به رقبای اروپایی آسیب وارد کند، در نظر می‌گیرد.

در این خصوص امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز با انتقاد از عملکرد فولاد مبارکه در راستای ایجاد دامپینگ در بازارهای جهانی به افزایش تولید برخی کشورها چون چین و آمریکا اشاره کرد و گفت: کشورهایی چون چین، دارای تولیدات بسیار بالایی است به شکلی که تولیدات سه روز این کشور برابر با تولیدات یکساله فولاد مبارکه است. یا کشوری چون آمریکا مقام سوم در تولید فولاد را داراست یا کشور روسیه از مازاد تولید خود اقدام به صادرات کرده است.

وی ادامه داد: در شرایطی کشورها، اقدام به صادرات مازاد فولاد تولید کشورشان می کنند که دارای تولید بالایی باشند لذا این موضوع بسیار متفاوت از آنست که کشوری چون ایران که هنوز نتوانشته پاسخگوی نیازهای داخلی باشد اقدام به صادرات مواد اولیه فولاد بکند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اذعان بر این که قرار بوده تا پایان برنامه پنجم توسعه، تولیدات فولاد کشور به 55 میلیون تن برسد گفت: هنوز تولیدات داخلی به 15 میلیون تن نرسیده این در حالی است که هنوز تولیدات پاسخگوی نیازهای داخلی نیست اما بیش از 40 درصد محصولات در حدود 150 دلار کمتر از فروش داخل و 50 دلار کمتر از بازارهای جهانی صادر می شود.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در ادامه با اشاره به این که خام فروشی ضداقتصاد و اقتصاد مقاومتی است یادآور شد: صادرات یکی از مهمترین راه نجات شرکتهاست اما نه صادرات خامی که کارخانجات برای تولیدات بعدی آن آماده اما بیکار است.

به گفته کاوه، وقتی قدرت بهره وری و فرآوری مواد اولیه ورق های فولادی را داریم برای چه باید محصول خام به خارج از کشور صادر کنیم این در حالی است که با تعدیل قیمتها در بازارهای جهانی می توان درآمدزایی مناسبی هم داشت. به طور مثال فولاد مبارکه در سال گذشته 2 میلیون تن مواد اولیه و خام صادر کرد اما درآمدش کمتر از 600 میلیون دلار بود این در حالی است که یکی از شرکتهای لوله ساز  در حدود یک بیستم فولاد مبارکه یعنی 130 هزار تن صادرات داشت اما 200 میلیون دلار درآمدزایی داشت.

کاوه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که شاید بسیاری گمان کنند که ما مخالف صادرات هستیم ادامه داد: ما مخالف صادرات خامی هستیم که زنجیره بعدی اش در کشور بیکار و منتظر مواد اولیه است.

او در پاسخ به این سوال که تصمیم گیری هیات بررسی اروپا در خصوص شکایت انجام شده چه تبعات داخلی و خارجی را برای ایران رقم می زند اذعان داشت: این شکایت نشان می دهد چقدر وضعیت آهن و فولاد در کشور نابهتجار بوده به شکلی که فولاد مبارکه با صادرات 2 میلیون تن مواد اولیه به قیمت 150 دلار کمتر از نرخ داخلی و 50 دلار کمتر از نرخ بازار جهانی در حدود 4 میلیون گردش نابجای فولاد را در بازارهای جهانی ایجاد کرده و طبق محاسباتی که کارشناسان مربوطه به انجام رساندند این اقدام بیش از 600 میلیون دلار به کشور خسارت وارد کرده است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با بیان این که به احتمال بسیار زیاد تعرفه، واردات از ایران را افرایش خواهند داد افزود: واردات سایر کشورها از بازار فولاد ایران همراه با تعرفه بود اما به احتمال زیاد شرکت فولاد مبارکه با افزایش تعرفه مواجه خواهد شد و این موضوع فقط مختص فولاد مبارکه بوده و ارتباطی به سایر محصولات فولادی ایران ندارد.

 

سیاسی کاری با خبرهای مغرضانه دست صادرکنندکان فولاد را از بازار جهانی کوتاه می کند

 

در ادامه اخبار منتشر شده در خصوص سهم ایران از فولاد بازارهای جهانی و در نهایت متهم شدن ایران به دامپینگ از نگاه کارشناسان و فعالان این صنعت جزء خبرهای مغارضانه ای است که هدف آن محدودیت صادرات و فعالیت بازار فولاد ایران در بازارهای جهانی است.

مهدی سرلک از کارشناسان و فعالان بازار فولاد ایران با بیان این که خبر دامپینگ فولاد مبارکه از دو بعد مورد بررسی قرار می گیرد به اگزیم نیوز گفت: ذی نفعان داخلی و صادرکنندگان که دارای سهم بازار خارجی هستند از جمله کسانی هستند که بزرگ کردن این نوع اخبار دامن آنها را می گیرد و آنها بایکدیگر به اختلاف نظر می پردازند.

وی با بیان این که منطقی ترین موضوعی که باید به آن توجه کرد است تفاوت قیمت بازارهای داخلی و بازارهای صادراتی است لذا باید این دو مبحث را از هم تفکیک کرد.

سرلک در ادمه با اذعان به این که با توجه به تعاریف علمی از تفکیک بازارهای داخلی و صادراتی حکایت از این دارد که باید حداقل 9 درصد تفاوت قیمتی بین این دوبازار قائل شد ادامه داد: شاید منطقی به نظر نرسد اما واقعیت این است که صادرات انجام می شود تا هزینه های داخلی انجام شده از طریق بازارهای خارجی به فروش برسد اگرچه این موضوع چندان منطقی به نظر نمی رسد اما سهیم شدن در بازارهای سایر کشورها ، تاثیرگذاری بر فرهنگ ها، تقویت برند محصولات داخلی از جمله سودهای پنهان صادرات است که در این فرآیند مورد بررسی قرار می گیرد.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به این که اطلاع رسانی در مورد دامپینگ بازار فولاد ایران نوعی غرض ورزی رسانه های خارجی است یادآور شد: از یک طرف ثابت کردن پروسه دامپینگ ایران توسط تیم اتحادیه فولاد اروپا مدت دار و زمان بر خواهد بود لذا درج خبری که هنوز هیچ چیز آن قطعی نیست تاثیر ناخوشایندی بر روی بازار این صنعت گذاشته و دست صادرکنندگان را از بازارهای جهانی کوتاه می کند لذا به راحتی می توان فهمید اهداف خاصی پشت این ماجرا و اطلاع رسانی است. .از سوی دیگر به نظر نمی رسد فروش فولاد کمتر از 50 دلار صدمه خاصی به بازارهای جهانی بزند.

به گفته او، بعید به نظر می رسد فولاد مبارکه 40 درصد تولید خود را صادر کند لذا باید با آمار صحیحی که در اختیار قرار می گیرد اتکا کرد.

کد خبر 12255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =