ترکش های رکودی افزایش مالیات

عرب مازار: دولت با افزایش سهم مالیات در درآمد بخش های تولیدی و همچنین اقشار مصرف کننده، بخشی از این درآمدها را به عهده خود می گیرد و از چرخه تقاضا خارج می کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، در حالی رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از رشد 29 درصدی درآمدهای مالیاتی در چهار ماهه نخست سال خبر می دهد که دغدغه تعمیق رکود در نتیجه ی افزایش مالیات ها همچنان پابرجاست. در ادامه این سوال مطرح می شود که اصولاً تمرکز بر رشد درآمدهای مالیاتی در شرایط فعلی اقتصاد تا چه اندازه صحیح و منطقی خواهد بود.

تاکید کابینه اقتصادی دولت یازدهم بر تقویت پایه های مالیاتی گرچه به لحاظ علمی کاملاً صحیح و بدون اشکال است اما تقارن سیاست های افزایش مالیات با دوران سخت رکود در اقتصاد ایران و همچنین همزمانی آن با سیاست خروج غیرتورمی از رکود، درستی اجرای آن را با تردید همراه کرده است.

رئیس دانشکده اقتصاد شهید بهشتی در این باره به اگزیم نیوز گفت: تاکید دولت و وزارت اقتصاد بر رشد مالیات ها در شرایط رکودی سیاست درستی نیست.

دکتر عباس عرب مازار افزود: افزایش مالیات ها در پروسه خروج غیرتورمی از رکود همه چیز را خراب می کند. البته از آنجایی که رشد درآمدهای مالیاتی در چارچوب پیش بینی بودجه اتفاق افتاده و فراتر از آن نرفته است نگرانی از بابت رشد نامتناسب مالیات ها در شرایط رکودی تا حدودی کمتر می شود.

به گزارش اگزیم نیوز، روز گذشته رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از وصول 275 تریلیون و 743 میلیارد ریال مالیات های مستقیم و ارزش افزوده در چهار ماه نخست امسال خبر داد که در همسنگی با پارسال 29 درصد رشد داشته و 95 درصد پیش بینی بودجه محقق شده است.

معاون اسبق وزارت اقتصاد در ادامه گفت: بروز آثار تورمی ناشی از افزایش درآمدهای مالیاتی دولت احتمال بالایی ندارد اما آنچه واضح است احتمال تشدید رکود در ادامه رشد مالیات ها خواهد بود.

عرب مازار افزود: دولت با افزایش سهم مالیات در درآمد بخش های تولیدی و همچنین اقشار مصرف کننده، بخشی از این درآمدها را به عهده خود می گیرد و از چرخه تقاضا خارج می کند.

عرب مازار ادامه داد: از سوی دیگر می توان گفت دولت خودش هم به عنوان مصرف کننده در چرخه اقتصاد جامعه نقش ایفا میکند بنابراین اثر سوء رکودی ناشی از رشد مالیات ها آنچنان هم شدید نخواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای رونق گرفتن تولید و اقتصاد کشور لازم است موقتاً از میزان مالیات ها کاسته شود. این امر بویژه در بخش خانگی دارای اهمیت است.

وی افزود: امروزه بیشترین کاهش تقاضا در بخش درآمد خانوارهاست. این عامل رکودی با افزایش مالیات ها تشدید خواهد شد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: سیاست های رشد پایه های مالیاتی در دولت یازدهم روی درآمد مالیات بر ارزش افزوده یا غیرمستقیم استوار است لذا تحلیل و ارزیابی سطح مالیات ها و آثار مترتب آن بر اقتصاد نیازمند شناخت ترکیب سبد مالیات هاست.

عرب مازار افزود: با توجه به اینکه در آمار سه ماهه نخست سال مالیات شرکت ها ثبت نشده است و آنچه وجود دارد مالیات بر حقوق و دستمزد، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های سال قبل است، پیش بینی می شود میزان مالیات در ماه های آتی رشد بیشتری را تجربه نماید.

به گفته وی شرکت ها از ماه چهارم پرونده های مالی خود را ارسال می کنند و پس از بررسی، مالیات های آنها تا ماه ششم قابل وصول خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز رییس کل سازمان امور مالیاتی روز گذشته نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال 94 را معادل 6.3 درصد و همین شاخص با احتساب عوارض دریافتی را معادل 7.2 درصد برشمرد. به گفته وی، هم اینک نسبت درآمدهای مالیاتی به هزینه های جاری در کشور 46.4 درصد و نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی بودجه 39.4 درصد است. میزان درآمدهای مالیاتی در سال 95 افزون بر 860 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که در این صورت، 29 درصد نسبت به سال 94 رشد خواهد داشت. در سال جاری سعی می شود تا از طریق شناسایی مودیان جدید، مقابله جدی و هدفمند با پدیده فرار مالیاتی، وصول مطالبات و بدهی های قطعی شده، تعیین تکلیف پرونده های در دست رسیدگی و گسترش پایه های مالیاتی، برای تحقق درآمدهای مالیاتی اقدام شود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: همگرایی و تعامل با آحاد مردم و مودیان در سال 95 از سوی سازمان امور مالیاتی در دستور کار است و بر این اساس، در جهت حداقل فشار مالیاتی بر مردم اقدام می شود تا انگیزه های سرمایه گذاری محدود نشود. همچنین میزان فرار مالیاتی در کشور بین 130 تا 300 هزار میلیارد ریال تخمین زده می شود که به دلیل وجود اقتصاد غیر رسمی، نبود شفافیت در معاملات و نظام پولی و مالی کشور و نبود نظام جامع مالیاتی، این موضوع تشدید کرده است.

کد خبر 12775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =