افزایش وزن نفتی در صادرات غیرنفتی

در پسا برجام تلاش های زیادی شد تا سهم بازارهای طلای سیاه که طی ۸ سال تحریم غرب علیه ایران از دست رفته بود را دوباره بازیابیم؛ به همین علت باز صادرات این کالای استراتژیک را از سر گرفتیم و به این خاطر است که شاهد رشد آمار صادرات هستیم

بهرام شهریاری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران در گفت و گو با سایت خبری و تحلیل اگزیم نیوز در خصوص تامین مالی تجارت خارجی تصریح کرد: قبل از صحبت درباره هر چیز، ذکر این نکته ضروری است که سرمایه به جای امن می رود و تا زمانی که این امنیت برقرار نباشد نمی توان انتظار داشت که سرمایه بستر مناسب خود را پیدا کند.

وی در ادامه افزود: اگر منظور از تامین مالی تجارت خارجی، واردات باشد به عقیده من اصلا عملکرد درستی نیست که همه نقدینگی خود را صرف خرید و وارد کردن کالاهای خارجی به کشورمان کنیم. به این معنا که برای تامین مایحتاج خود وام بگیریم سود هم بدهیم. 

این در حالی است که بخش زیادی از تامین مالی تجارت خارجی باید در راستای حمایت از تولید کننده داخلی، تولید داخلی و در نهایت صادرات کشور قرار گیرد.

این عضو اتاق تصریح کرد البته این مساله به این معنا نیست که از ورود کالاهای خارجی به کشور جلوگیری کنیم چون به عقیده من با ورود آن کالاها به کشور، تولید کننده داخلی به فکر رقابت با کالاهای کشورهای خارجی می افتد و مجبور است برای پیروزی در این رقابت کیفیت محصولات خود را بالا ببرد. نکته قابل ذکر این است که به اندازه برنامه ریزی شده و معقولی نقدینگی و دارائی های کشور صرف واردات کالاهای خارجی شود.

به عقیده این فعال اقتصادی یکی از بهترین و کارآمد ترین روش های تامین مالی، تامین مالی در کنار جذب سرمایه خارجی است. با انجام این کار سرمایه خارجی ها در کنار سرمایه کشور خودمان قرار میگیرد و همچینین با ورود خارجی ها به کشورمان علاوه بر سرمایه، تکنولوژی، فناوری، دانش و اطلاعات فنی و مهندسی وارد کشور شده و به این ترتیب کالاهای تولیدی ما توان رقابت با کالاهای کشورهای پیشرفته را پیدا کرده و علاوه بر این که تامین نیازهای داخلی کشورمان به نحو مطلوبی انجام می گیرد، سهم ما از بازارهای بین المللی بیشتر شده و به این ترتیب ارزآوری بیشتری را از طریق صادرات خواهیم داشت و در پی آن چرخه اقتصادی تیمار می شود و شاهد رشد کشور خواهیم بود.

وی در خصوص رشد آمارهای صادراتی کشور تصریح کرد: علت اینکه صادرات و آمارهای صادراتی در کشور ما بالا رفته صادرات نفت و مواد تولیدی وابسته به آن است. در پسا برجام تلاش های زیادی شد تا سهم بازارهای طلای سیاه که طی 8 سال تحریم غرب علیه ایران از دست رفته بود را دوباره بازیابیم. به همین علت باز صادرات این کالای استراتژیک را از سر گرفتیم و به این خاطر است که شاهد رشد آمار صادرات هستیم و در زمینه کالاهای کشاورزی و صنعت رشد چشم گیری را مشاهده نمی کنیم.

شهریاری افزود: این در حالی است که ما در زمینه تولید و تجارت شاهد رکود هستیم و این دو بخش روز به روز ضعیف تر می شوند.

وی در ادامه تولید مناسب را برترین و بهترین راهکار برای رکود دانست در ادامه افزود: برای رهایی از وضعیت باید بتوانیم در تکنولوژی خود را به روز کرده و با استفاده از دانش فنی و اطلاعات به روز تولید محصولات خود را به حدی برسانیم که بتوان پا به پای جهانیان پیش رویم و سهم زیادی از بازارهای بین المللی را به دست آوریم.

یکی از بحث های دیگر بحث مدیریت است که باید با مدیریت پیشرفته در تحقق اهداف گام بر داریم. این عضو اتاق تهران در آخر تصریح کرد: بحث سرمایه گذاری خارجی که قبل تر به آن اشاره کردم باید در راس امور قرار گیرد و برای آن برنامه ریزی های بلند مدتی انجام پذیرد. البته نکته لازم به ذکر این است که در ابتدا دولت باید مشخص کند کدام شاخص توسعه صنعتی مد نظرش است و بر اساس آن شاخص ها باید چند زمینه تولیدی مشخص شود و برای آنها برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت صورت گیرد و به این ترتیب علاوه بر سرمایه، مدیریت، تکنولوژی و دانش فنی به خط تولید وارد شود که در صورت تحقق این امور به طور حتم شاهد رشد اقتصادی کشور خواهیم بود.

کد خبر 12986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =