تردید بانک های اروپایی در اجرای برجام

رییس کل بانک مرکزی گفت: با گذشت نزدیک به ۹ ماه از آغاز اجرای برجام، قدم موثری از سوی طرف غربی برای عمل به تعهدات برداشته نشده است و در برخی موارد از طرف بانک های بزرگ غربی تردیدهایی در برقراری روابط کارگزاری با ایران وجود دارد

رییس کل بانک مرکزی گفت: با گذشت نزدیک به 9 ماه از آغاز اجرای برجام، قدم موثری از سوی طرف غربی برای عمل به تعهدات برداشته نشده است و در برخی موارد از طرف بانک های بزرگ غربی تردیدهایی در برقراری روابط کارگزاری با ایران وجود دارد. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از بانک مرکزی، «ولی الله سیف» در دیدار با معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان، افزود: این ابراز تردیدها در شرایطی است که همواره عنوان می شود ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است. وی گفت: برجام پایان راه نیست و امیدواریم به واسطه تفاهم شکل گرفته، زمینه همکاری میان شرکت ها و بانک های غربی و ایرانی فراهم شود. وی تاکید کرد انتظارات مردم در فضای کنونی، با آنچه هنگام انجام مذاکرات و اجرای برجام وجود داشت فاصله زیادی دارد.
سیف گفت: در مذاکرات برجام هر یک از دو طرف تعهدهایی را پذیرفت و مقرر شد شرایط برای تغییر و تحول و بازگشت به شرایط پیش از تحریم ها فراهم شودرییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اکنون متاسفانه با وجود شفافیت و وضوح سند برجام، هنوز از سوی بانک های غربی شاهد بیان ابهام های بسیاری هستیم.


کشورهای اروپایی، آمریکا را برای عمل به تعهداتش زیر فشار قرار دهند

سیف کارشکنی آمریکا را از مهمترین موانع جلوگیری در عادی شدن روابط بانکی کشورهای اروپایی با ایران دانست و گفت: معتقدم روابط میان ایران و اروپا در حال عادی شدن و بازگشت به سطوح گذشته است اما نگرانی هایی که بیشتر از سوی آمریکا مطرح می شود، مانعی بر سر این راه است. وی تاکید کرد «انتظار داریم کشورهای اروپایی، آمریکا را برای عمل به تعهداتش زیر فشار قرار دهند.
سیف درباره صدور مجوز از سوی خزانه داری آمریکا برای فروش 17 فروند ایرباس به ایران گفت: پیش از این در سفر رییس جمهوری کشور به پاریس، مذاکرات میان طرف ایرانی با شرکت ایرباس نهایی شد اما متاسفانه تا همین اواخر برای اجرای آن کاری انجام نشد.
وی ادامه داد: اکنون از طرف اوفک (دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا) برای فروش 17 فروند از 118 هواپیمای ایرباس مجوز صادر شده و در حالی که برای فروش 80 فروند بویینگ مجوز صادر شده است و این تفاوت حاکی از مانع تراشی های آمریکا در بسط روابط با ایران است. به گزارش ایرنا، اوفک (OFAC؛ Office of Foreign Assets Control) دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا و زیرمجموعه اداره کل خزانه داری فدرال آمریکا است.

شفاف شدن فعالیت های بانکی در ایران

رییس کل بانک مرکزی گفت: اکنون سیستم بانکی ایران متناسب با امکانات موجود در کشور شرایط را برای شناخت مشتریان فراهم کرده است. سیف افزود: همچنین در نظام بانکی ایران هویت بانک ها و مالکان آنها قابل شناسایی و مشخص است و برای برقراری روابط تجاری می توان به تدریج از این امکانات بهره گرفت. وی ادامه داد: بانک مرکزی از سه سال پیش بانک ها را به سوی تطبیق با استانداردهای روز تشویق کرده و به دستاوردهای خوبی رسیده است.

سفر هیات آلمانی نقطه عطفی در روابط تجاری و بانکی دو کشور باشد

رییس کل بانک مرکزی درباره مذاکره با همتای آلمانی خود در زمان سفر به آن کشور گفت: در این مذاکرات قرار شد همکاری های فنی و تکنیکی میان دو بانک مرکزی انجام شود .سیف آلمان را یکی از اصلی ترین شریکان تجاری ایران دانست و تصریح کرد: با توجه به سوابق مثبت گذشته، صنعت آلمان برای ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از اولویت های نخست ایران تامین نیازهای صنعتی بویژه در زمینه خطوط تولید و ماشین آلات کشور از طریق این کشور است.
رییس شورای پول و اعتبار شرایط منابع موجود در ایران، نیروی انسانی جوان تحصیلکرده و بازار مصرف 400 میلیونی را از اصلی ترین جاذبه های سرمایه گذاری در ایران عنوان کرد. وی گفت: پیش از این شرکت ها و بانک هایی که با ایران همکاری مشترک داشتند، از این روابط تجاری به خوبی منتفع شده و ابراز رضایت کرده اند. سیف افزود: ایران در طول سالیان و حتی در زمان هایی که با مشکلات و محدودیت های ارزی روبرو بود، تلاش کرده است حساب های خود را در نخستین فرصت تسویه کند.
به گفته وی، با رفع تحریم ها و محدودیت های ارزی، بخوبی تسویه حساب شد و بر این پایه قلمداد کردن ایران به عنوان منطقه ای پرریسک و مخاطره آمیز از سوی برخی کشورها غیرواقع و نادرست است.
سیف ابراز امیدواری کرد سفر هیات آلمانی نقطه عطفی در روابط تجاری و بانکی دو کشور باشد. وی یادآور شد: قراردادهای بسیاری میان دو کشور آماده اجراست اما برای عملیاتی شدن آنها روابط بانکی مناسب میان دو کشور نقش کلیدی را ایفا می کند.
رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: برجام نمونه بارزی از به ثمر نشستن دیپلماسی موفقیت آمیز ایران است و مردم باید آثار مثبت آن را مشاهده کنند.


مذاکره آلمان با آمریکا برای آینده روابط با ایران

معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان در این دیدار، گفت: یکی از اصلی ترین موانع در روابط دو کشور تحریم ها بود که با حل شدن آنها امکان گسترش بیش از پیش همکاری ها فراهم شد«. بیرجیت زیپریس» ادامه داد: همچنین با تسویه بدهی ایران به بیمه هرمس، امید برای شکلگیری همکاری های تجاری و بازرگانی بالا گرفت و خوشبختانه اکنون همکار من در واشنگتن درباره رفتار آتی آمریکا و دیدگاه های این کشور برای ترسیم آینده روابط با ایران و راهکارهایی آن در حال مذاکره است.
زیپرس نتایج برجام را در ایران مشهود دانست و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده به واسطه دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه کاهش تورم، بهبود سرمایه گذاری، روابط بازرگانی و نیز همکاری با سیستم های بانکی و مالی بین المللی می توان به توسعه همکاری ها امید داشت.
وی افزود: نباید از نقش ضمانتنامه های دولتی در گسترش همکاری ها چشم پوشی کرد؛ اکنون بیمه هرمس صدور ضمانتنامه معاملات با ایران را آغاز کرده است و تاکنون پنج میلیون و 600 هزار یورو ضمانت صادر و 11 میلیون و 600 هزار یورو در شرف صدور است و در مجموع دو میلیارد و 300 میلیون یورو معامله با ایران در جریان است.
به گزارش ایرنا، «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، دیروز در سفر به ایران هیاتی شامل 120 نفر از بازرگانان و نمایندگان بانک مرکزی این کشور را سرپرستی می کرد. همچنین در پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان، 10 سند و تفاهمنامه همکاری مشترک به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور ما و معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان به امضا رسید.
این تفاهمنامه ها شامل همکاری های مشترک در زمینه تامین مالی پروژه ها، سرمایه گذاری متقابل، سرمایه گذاری مشترک، همکاری های بانکی و بیمه ای، تامین زیرساخت در زمینه انرژی نفت، گاز و پتروشیمی، انرژی های تجدیدپذیر، راه آهن، محیط زیست، راه و شهرسازی، خودروسازی، هواپیمایی، انتقال فناوری است.
شامگاه دوشنبه سند همکاری و قرارداد تامین و تولید 50 دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک در ایران با زیمنس آلمان و همچنین مشارکت در ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی حومه ای تهران با طرف های آلمانی با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون صدراعظم آلمان در وزارت راه و شهرسازی امضا شد.

 

مذاکره سیف با رییس هیأت مدیره پژو

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با «کارلوس تاوارِس» رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی پژو (PSA) و همراهان، بر نقش کلیدی فعالان اقتصادی مشتاق به حضور در ایران، برای ترغیب سیاست مداران اروپایی به رفع موانع توسعه روابط تجاری با ایران تاکید کرد.سیف با بیان اینکه در فضای پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش فعالیت های اقتصادی فراهم آمده که باید مورد بهره برداری قرار گیرد، افزود: با توجه به ظرفیت های گسترده همکاری تجاری میان دو کشور فرانسه و ایران به ویژه در حوزه صنعت خودرو، برگزاری چنین جلساتی می تواند نقطه عطفی برای از سر گیری روابط اقتصادی باشد.

وی، کشور ایران را حائز ویژگی های متمایز کننده ای در منطقه برای تولید خودرو های فرانسوی دانست و گفت: با برنامه ریزی های وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت فرصتی مهیا شده که تنها از طریق حل و فصل مسایل و مشکلات بانکی قابل بهره برداری است.
سیف بازسازی روابط بانکی بین المللی به ویژه با بانک های اروپایی را اولویت و نیاز اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: ما در بانک مرکزی به دنبال ترمیم، استحکام و توسعه این روابط هستیم. به نظر می رسد فعالان عرصه بخش واقعی اقتصاد و تجار فرانسوی می توانند نقش عمده ای را در این حیطه ایفا کنند که لازم است برای گسترش مراودات اقتصادی میان دو کشور مورد توجه قرار گیرد.
رئیس شورای پول و اعتبار به تسویه حساب با موسسات تضمین صادرات اروپایی اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام، مذاکرات برای رفع مغایرت ها و تسویه حساب با این موسسات انجام گرفت که از جمله این موسسات، بیمه صادرات کوفاس در کشور فرانسه بود. در نتیجه این اقدامات، یکی دیگر از موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران رفع شد.
وی موضع سخت گیرانه دولت مردان فرانسوی در مذاکرات مربوط به توافق هسته ای را یادآور شد و گفت: هم اکنون که نه ماه از اجرای این توافق گذشته است، لازم است کشور فرانسه همچون مواضع اولیه خود ثابت قدم بوده و با پافشاری، بر اجرای مفاد برجام و رفع موانع توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور تاکید کند.
وی افزود: در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و فرانسه، همواره کشور سومی وجود داشته که به دلیل ذی نفع نبودن، نسبت به بسط این روابط مانع تراشی می کند. گواه آن قراردادی است که زمان سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس بسته شد، اما دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC) پس از گذشت هشت ماه از اجرای برجام، تنها به فروش 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران مجوز داد، درحالی که شرکت بوئینگ آمریکا توانست مجوز فروش 80 فروند هواپیما را اخذ کند. این ایالات متحده است که غیر شفاف عمل می کند و اروپا نیز در برابر آن سکوت اختیار کرده است.
در این جلسه، کارلوس تاوارِس رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی پژو (PSA) از آغاز مشارکت خودروسازی های بزرگ فرانسوی از جمله پژو، سیتروئن و DS با شرکت های مشابه ایرانی خبر داد و گفت: ما بسیار مشتاق به فعالیت در ایران هستیم و در این راستا قطعا برای رفع معضلات بانکی بازخورد خود را به سیاست مداران فرانسوی انتقال خواهیم داد. دولت مردان فرانسوی باید نگاه رو به جلو داشته باشند تا هر دو کشور بتوانند از فرصت فراهم شده برای بسط روابط تجاری نفع ببرند.

کد خبر 13409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =