سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری عربستان در بخش تکنولوژی

عربستان سعودی به دلیل آسیب‌های اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت، در همکاری با شرکت سافت‌بنک (SoftBank) ژاپن، سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش تکنولوژی را به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار کلید زده است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از خبرگزاری راشا تودی، عربستان سعودی به دلیل آسیب‌های اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت، در همکاری با شرکت سافت‌بنک (SoftBank) ژاپن، سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش تکنولوژی را به ارزش 100 میلیارد دلار کلید زده است. گفته می‌شود این توافق به ایجاد بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری با سرمایه خصوصی در دنیا منجر می‌شود و پتانسیل این را دارد که به جایگاهی پیشتاز در این صنعت برسد.

قرار است سافت‌بنک حداقل 25 میلیارد دلار در این صندوق سرمایه‌گذاری کند، در حالی که سهم عربستان طی پنج سال حداقل 45 میلیارد دلار است. ماسایوشی سون، مدیر سافت‌بنک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این طرح در دهه آینده بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی خواهد بود.» این شرکت ژاپنی انتظار دارد چند سرمایه‌گذار جهانی بزرگ دیگر به این طرح بپیوندند. سون همچنین افزود: «با ما مشارکت در توسعه اطلاعات، انقلاب آن را سرعت بیشتری خواهیم بخشید.»

اقدام عربستان به این سرمایه‌گذاری، بخشی از برنامه دولت این کشور برای تنوع‌سازی اقتصاد وابسته به نفت است. عربستان سعودی با کسری بودجه حدود 100 میلیارد دلاری مواجه شده که بیشترین میزان در میان 20 اقتصاد برتر دنیا محسوب می‌شود. سعودی‌ها اوایل امسال رقم 5/3 میلیارد دلار در شرکت آمریکایی اوبر سرمایه‌گذاری کردند.

سافت‌بنک نیز که ارزش بازاری معادل حدود 68 میلیارد دلار دارد، وارد سرمایه‌گذاری در بخش‌های جدیدی شده است. این شرکت ژاپنی در ماه ژوییه با تملک شرکت بریتانیایی تراشه‌سازی آرم هلدینگ به ارزش 32 میلیارد دلار، موافقت کرد. همچنین در سال 2012 شرکت اسپرینت آمریکا را که با مشکل مواجه بود، خرید.

به گفته محمد بن سلمان، معاون ولیعهد عربستان، سافت‌بنک و عملکرد قوی سرمایه‌گذاری مدیر آن، دلایل اصلی همکاری با این شرکت برای سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی بوده است. اوایل سال جاری، عربستان از یک طرح اقتصادی جاه‌طلبانه به عنوان سند چشم‌انداز 2030 با ارزش 9/1 تریلیون دلار خبر داد.

کد خبر 13487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =