توسعه بازارهای هدف نیازمند تغییر رویکرد مدیریتی

احمد صادقیان: بالابودن قیمت تمام شده محصولات داخلی، ثابت بودن نرخ ارز، تعرفه ها، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی ، هزینه های انتقال پول از عمده مشکلات پیش روی صادرکنندگان است

مهندس احمد صادقیان درگفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در آستانه روز ملی صادرات درخصوص وضعیت فعلی صادرات گفت: آمارها هرچند نشان از بهبود دارد، اما حکایت از رضایت کامل صادرکنندگان نیست. متاسفانه در ایران هیچ‌گونه حمایتی از صادرکنندگان نمی‌شود و باید سیستم مدیریتی قوی داشته باشیم تا بازارهای هدف صادراتی بزرگ‌تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: عدم توجه به زیرساخت‌ها و چشم‌اندازهایی که به صادرات غیرنفتی کمک می‌کند باعث شده است تا اکنون با چالش‌های فراوانی در این زمینه مواجه شویم اما باید برای حل این چالش‌ها تلاش کنیم. یکی از معضلات پیش روی صادرات بالابودن قیمت تمام شده محصولات داخلی است.

به گفته این صادرکننده نمونه از جمله مشکلات موجود در راستای افزایش قیمت تمام شده را می توان ثابت بودن نرخ ارز عنوان کرد. به عبارت دیگر ثابت بودن نرخ ارز در سالهای اخیر با توجه به تورم و افزایش هزینه های داخلی موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات شده است. در واقع این امر باعث ارزان‌تر شدن نسبی محصولات خارجی و در نتیجه رشد فزاینده واردات شده است.

مدیرعامل شرکت تک ماکارون افزود: در حقیقت اگر قیمت‌های ریالی دوبرابر شود و نرخ ارز ثابت باشد، در واقع قیمت محصولات خارجی نصف شده است و تقاضا برای خرید کالای خارجی به شدت افزایش می‌یابد. در این شرایط واضح است که صنایع داخلی بسیاری ورشکست می‌شوند. 

این صادرکننده نمونه سال 94 اظهار کرد: قیمت مهمترین عامل در بازارهای صادراتی است. امروزه کسی در بخش صادرات نیست که نداند قیمت تمام شده ما به قدری بالاست که امکان رقابت در بازارهای صادراتی را سلب کرده است. قیمت تمام شده اگر کاهش نیابد، نه تنها در بازارهای خارجی بلکه در بازارهای داخلی نیز توفیقی کسب نمی کنیم.

وی اضافه کرد: از دیگر چالش های صادرکنندگان می توان به تعرفه ها اشاره کرد. تجربه اقتصاد ایران می‌گوید تکیه به ابزار سیاست‌های تجاری (موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای) در این بین چندان راهگشا نیست. به گفته صادقیان بی‌شک بعد از افزایش سطح قیمت‌ها و ثابت بودن نرخ ارز، سودآوری واردات و انگیزه قاچاق بیش‌تر شده و در نتیجه سیل محصولات خارجی مصرفی بازارهای کشور را فرا خواهد گرفت.

 مدیرعامل شرکت تک ماکارون افزود: از سوی دیگر اگر تعرفه ها کاهش پیدا کند آنگاه کالا از مبادی رسمی وارد کشور شده و مجدد بازار را تحت سیطره خود در می آورد. به گفته صادقیان بیشتر مشکلات صادرات به ضعف‌ها در زیرساخت‌ها و مشکلات بانکی بر می‌گردد.

این صادرکننده نمونه تصریح کرد: مسائل و مشکلات دیگر صادرکنندگان شامل فقدان سیستم حمل و نقل، بالا بودن هزینه حمل و نقل، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی ، هزینه های انتقال پول، بیمه، هزینه های داخلی (حقوق کارگران، انرژی و...) می شود.

وی با اشاره به حمایت بیش از پیش دولت تاکید کرد: معمولاً کشورها از صادرکنندگان خود حمایت می‌کنند و جوایز صادراتی به‌روز می‌دهند، در حالی که در کشور ما پرداخت جوایز صادراتی با کمبود بودجه مواجه است.

به گفته صادقیان متاسفانه در ایران سیاست های حمایتی دولت از صادرکنندگان کافی نیست و باید سیستم مدیریتی قوی داشته باشیم تا بازارهای هدف صادراتی بزرگ‌تری داشته باشیم.

صادرکننده نمونه سال 94 همچنین گفت: صادرات فرزندی نوپاست و نیاز به حمایت دارد. صادرکنندگان انتظار دارند که دولت حداقل در زمینه بیمه حمل و نقل، انتقال پول، معافیت های بانکی و مشوق های صادراتی حمایت کند تا تولیدکننده ایرانی بتواند در بازار بین المللی رقابت کند. به هرحال بازار محدود است و باید حمایت صورت بگیرد.

وی همچنین اهمیت برپایی نمایشگاه های تخصصی  تولیدی و صادراتی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه ها فرصت مناسبی است تا دست‌اندرکاران بخش صادرات با قرار گرفتن در کنار یکدیگر قدرت ظرفیت صادراتی خود را نمایان سازند.

وی اضافه کرد:  نباید فراموش کنیم که ایران در یک رکود اقتصادی به سر می برد و باید حمایت های بیشتری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان صورت گیرد.

صادقیان پیشنهاد کرد: حمایت دولت در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای هدف برای معرفی توانمندی‌های بخش‌های مختلف تولیدی، خدماتی و افزایش سطح مهارت و تخصص صادرکنندگان، الزامی است. به گفته وی همچنین اعزام هیئت‌های تجاری و بازاریابی برای تقویت روابط خارجی کشورهای هدف می تواند کمک شایانی به صادرکنندگان کند.

مدیرعامل شرکت تک ماکارون افزود: سیاست های دولت در امر توسعه صادرات بسیار دخیل ومهم است. تغییر سیستم مالیاتی، اتخاذ مشوق های گوناگون برای صادرکنندگان، نوسازی و تجهیز بنگاه های کوچک به ابزار آلات مدرن از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

صادقیان در پایان درباره توقعات صادرکنندگان از بانک توسعه صادرات می گوید: بانک توسعه صادرات نسبت به سایر بانک ها در موقعیت مطلوبی به سر می برد و می تواند با حمایت از قشر تولید کننده وصادرکننده نرخ سود تسهیلات پایین تر و همچنین شرایط مساعدتری را ایجاد کند.  

کد خبر 13558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =